Oslo Vei er konkurs - Fagforbundet

Oslo Vei er konkurs

Byrådet vil ikke gi det kommunale selskapet krisestøtte, og styret har etter møter valgt å begjære selskapet konkurs. 250 ansatte risikerer å miste jobben, skriver NRK Østlandssendingen.

Fagforbundet Oslo er sterkt bekymret for våre medlemmers situasjon og framtid.  Dette er privatiseringen i Oslo sitt brutale ansikt, når flere hundre ansatte kan bli arbeidsløse rett før jul. Vi er også rystet over hvordan en økonomisk krise kan oppstå  i et kommunalt aksjeselskap på så kort varsel. Årsakene til den dramatiske økonomiske situasjonen skal ha bygget seg opp over flere år, og vi stiller oss undrende til byrådets håndtering av selskapet. Fram til valget i 2011 var selskapet under forskjellige FrP byråders ansvarsområde, mens det etter valget i 2011 er Venstre-byråd Hallstein Bjerckes ansvar.

Fagforbundet Oslo følger prosessen videre tett, og vil som alltid sette våre medlemmers interesser foran. Dette er en svært alvorlig sak, og forløpet for denne krisen er nødt til å gjennomgåes, men først må vi løse den akutte situasjonen for våre medlemmer best mulig. Som et utskilt aksjeselskap i Oslo kommune, har ikke de ansatte samme overtallsrettigheter  som ansatte i Oslo kommune, og NrK Østlandssendingen forteller at de ansatte risikerer og ikke få utbetalt desemberlønna si.

Les mer om saken hos NRK Østlandssendingen