LO-forbund vil ha flere kveldsåpne barnehager - Fagforbundet

LO-forbund vil ha flere kveldsåpne barnehager

Handel og kontor og Fellesforbundet vil ha flere kveldsåpne barnehager, siden en av tre yrkesaktive nordmenn har ubekvem arbeidstid.

Det er et økende behov for fleksible åpningstider i barnehagene også, mener både Handel og kontor og Fellesforbundet

– Kveldsåpne barnehager vil være et veldig viktig tilbud for mange av våre medlemmer, som jobber sent i butikk og på kjøpesentre. Når man legger til rette for og heier fram et fleksibelt samfunn, må man ta konsekvensen av det, sier avdelingsleder i informasjonsavdelingen i Handel og Kontor, Ove Magnus Halkjær til NRK

Fagforbundets leder av Seksjon kirke, kultur og oppvekst, Mette Henriksen Aas, har stor forståelse for den tankegangen.

– Skal vi ha et arbeidsliv som er så fleksibelt blir det noen konsekvenser av det. Vi har ikke fattet noe vedtak om dette, men det som er viktig for Fagforbundet er at foreldrene har et trygt og godt tilbud til barna sine når de er på jobb, sier Henriksen Aas.

Fellesforbundet har vedtatt at de ønsker at barnehager skal ha åpningstider som er tilpasset arbeidslivet.

Les hele saken på nrk.no