- Pensjon er et rettferdig tariffkrav - Fagforbundet

- Pensjon er et rettferdig tariffkrav

- Å påstå at vi driver en politisk sverteaksjon og en streik med skjult agenda er usaklig, sier Jan Davidsen. Pensjonskrav hører helt naturlig hjemme i tarifforhandlinger.

I et innlegg på nettsidene til NHO i dag skriver NHO-sjef John Bernander at Fagforbundet ikke bare driver pensjonskamp for de 79 streikende. Han gjentar Petter Furulunds beskrivelse av streiken - ”en politisk svertekampanje for å få vekk de private alternativene”.

-  Å påstå at vi driver en politisk sverteaksjon og en streik med skjult agenda er usaklig, sier Jan Davidsen. Pensjonskrav hører helt naturlig hjemme i tarifforhandlinger. Vi har tatt ut 79 medlemmer i streik, vi har rykket inn annonser og varslet sympatiaksjoner. Det er ikke mye skjult i dette.

-  Vi må huske på at de private, kommersielle selskapene som driver sykehjem, får tilskudd fra det offentlige som også skal dekke virksomhetens pensjonsutgifter. Dersom de ikke bruker disse pengene på de ansattes pensjonssparing, så betyr det at de sikrer seg større overskudd. På bekostning av lavløntes pensjon, sier Davidsen.

Forbundslederen påpeker videre at John Bernander ser bort fra at de ikke-kommersielle, private aktørene som er med i Virke har tariffestet offentlig tjenestepensjon og tilpasset AFP.

- Sykepleierne i Bernander og Furulunds medlemsbedrifter har allerede offentlig tjenestepensjon. Spørsmålet er hvorfor NHO ikke unner hjelpepleierne og ufaglærte det samme. Det økonomiske tilbudet fra NHO Service er heller ikke like bra som det de øvrige 96 prosentene av pleie- og omsorgssektoren har. Dette er uanstendig, sier han.

Sjokk og vantro når Bjørg Bakke får vite sannheten om hvilken pensjon hun har rett til. Steinar Fuglevaag knekker tallkoden på Fagforbundets mobile pensjonskontor. Foto: Kari-Sofie Jenssen.