-Vi er stolte over at dere tar kampen - Fagforbundet

-Vi er stolte over at dere tar kampen

DSC_0072

Nestleder i LO, Tor Arne Solbakken besøkte de streikende medlemmene i Fagforbundet Oslo for å fortelle at de ikke sto alene. -Dere har 900 000 medlemmer i ryggen, fortalte han til de streikende medlemmene fra seks sykehjem i Oslo

LO-nestlederen advarte i sin appell at denne streiken er i viktig i en stor kamp for norsk fagbevegelse, nemlig kampen mot tariffhopping, det at arbeidsgivere bytter arbeidsgiverorganisasjoner etter hvilken organisasjon som har den mest gunstige tariffavtalen med deres øyne. Harmonisering av tariffavtaler innenfor hver enkelt sektor er en kampsak for LO og vedtatt på de tre forrige LO-kongressene, og NHO-service er de eneste som ikke har tariffesta pensjon i  denne bransjen. Attpåtil så har de forskjellige pensjonsordninger for forskjellige yrkesgrupper.

Solbakken avsluttet med at vi må være sterke, og vi må ikke sette liv og helse i fare, og LO er stolte av kampen vi tar kampen. Nestleder i Fagforbundet sykehjemsetaten,  Per Egil Johansen takket for appellen, og garanterte at vi skal sikre at sykehjemmene er bemannet over helgebemanning. Med andre ord, hvis noen mener det er grunnlag for tvungen lønnsnemnd, så er det fare for liv og helse hver eneste helg