Privat gullgraving i sandkassa - Fagforbundet

Privat gullgraving i sandkassa

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen på besøk i Mor Go'hjertas barnehage i Oslo. Rapporten "Gullgraving i sandkassene", laget av Telemarksforskning, viser at private barnehager tar ut skjult profitt i størrelsesordenen 52 til 65 millioner kroner. (Foto: Sidsel Hjelme, Fagbladet)

En ny rapport bestilt av Kunnskapsdepartementet anslår at private barnehager tar ut langt mer utbytte enn det som kommer fram i regnskapene, skriver Dagsavisen.

Det kan være lukrativt å drive med barnehager i Norge. I rapporten «Gullgraving i sandkassa? Profittmuligheter og uttak av verdier fra private barnehager» går det fram at private barnehager i 2010 kan ha hentet ut en profitt på mellom 600 og 700 millioner kroner, samtidig som de mottok milliarder i offentlig støtte.

Les hele saken i Dagsavisen

Fagforbundet har tidligere skrevet om hvordan de kommersielle aktørene utarmer velferdsstaten med sine private sugerør i felleskapets kasser. Velferdsmillioner havner i skatteparadiser.

Ressursside om profittuttak og kommersielle selskaper i barnehagesektoren

Kronikk. Velferdsmillioner til skatteparadis