Pågripelser for korrupsjon i Ruter og Volvo - Fagforbundet

Pågripelser for korrupsjon i Ruter og Volvo

Oslo Sporveiers arbeiderforening mener det er på tide med opprullingen, og har flere ganger advart om at dette kan være omfattende. Guro Slettemark i Transparrency International sier til NrK Østlandssendingen at det kan være en av Norges mest omfattende korrupsjonsskandaler som er under oppseiling.

Tirsdag ble det klart at politiet har pågrepet ytterligere to personer. Totalt er nå 13 siktet: fire ansatte i Unibuss, blant dem tidligere teknisk sjef og administrerende direktør , syv personer i forskjellige tilknyttede selskaper samt gårsdagens pågripelse i Volvo og Ruter, skriver Fagbladet.

- Større enn Unibuss

- Dette er ikke lenger en sak om utro sjefer i Unibuss, men en sak om korrupsjon i hele næringen, kommenterer leder av Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Rune Aasen i Fagbladet. Bestillerselskapet Ruter har utestengt Unibuss fra anbudsrunden for busskjøring i Oslo vest på grunn av korrupsjon i selskapet. Det mener Aasen er høyst urettferdig. Ifølge Aasen har fagforeningen varlset Ruter tidlig om at de burde se nærmere på egne rekker.

- Ruter har hatt gode muligheter til å rydde opp, mener Aasen.

Leder i Transparency International Norge er overrasket over omfanget.

– Denne saken har enorme dimensjoner og jeg kjenner ikke til noen saker i Norge med så mange personer og selskaper involvert og som også har forgreninger til utlandet, sier Slettemark. Les saken hos NrK Østlandssendingen.