Fagforbundet Oslo utfordret Oslo-politikerne - Fagforbundet

Fagforbundet Oslo utfordret Oslo-politikerne

Debattpanelet
F.v.: Byråd for miljø og samferdsel Jøran Kallmyr (Frp), Torbjørn Sølvsnes (H), Håkon Brænden (KrF), Stein Gulbrandsen (Fagforbundet), byrådslederkandidat Libe Rieber-Mohn (Ap), ordførerkandidat Marianne Borgen (SV) og Ingrid Baltzersen (Rødt) (Foto: Fagforbundet Oslo)

I et åpent debattmøte 16. juni utfordret Fagforbundet Oslo byens politikere på den storstilte privatiseringen som har blitt gjennomført i kommunen.

Svein Mathisen tok et oppgjør med at sykehjem settes ut på anbud til kommersielle selskaper.

Svein Mathisen fra Fagforbundet Sykehjemsetatens fagforening tok et oppgjør med Adecco-omsorgen på sykehjemmene i Oslo. Han viste til at avsløringene om arbeidsforholdene ved Ammerudlunden sykehjem ikke ble oppdaget gjennom kommunens egne kontrollrutiner, men etter påtrykk fra tillitsvalgte og NRK. Mathisen uttrykte at når private kommersielle aktører vinner anbud innenfor eldreomsorgen er det som oftest de ansatte som taper i form av dårlige lønns-, pensjons- og arbeidsbetingelser.

- Sånn kan vi ikke ha det, sa Arbeiderpartiets byrådslederkandidat Libe Rieber-Mohn, og viste til at Arbeiderpartiet går inn for at kommunen eller ideelle organisasjoner skal ta over sykehjemmene når kontraktene med de profittmotiverte sykehjemsfirmaene går ut. Fremskrittspartiets Jøran Kallmyr tok til orde for at flere sykehjem må konkurranseutsettes selv om det betyr dårligere betingelser for de ansatte.

Terje Strømsnes fra Bymiljøetatens fagforening liker dårlig at parkdriften i Oslo blir privatisert uten at de ansatte får være med å konkurrere om jobbene sine.

Terje Strømsnes fra Fagforbundet Bymiljøetaten tok opp at kommunen nå privatiserer parkdriften i Oslo.

- Kommunen går bort i fra det som har vært vanlig praksis, nemlig at kommunen legger inn internbud i anbudsprosessen slik at de ansatte kan konkurrere om jobbene sine. Det er meningsløst å vekk arbeidsoppgavene til kompetent arbeidskraft og samtidig hente inn eksterne til å utføre disse. De grøntfaglige miljøene er rystet over kommunens håndtering, sa Strømsnes.

Fremskrittspartiets byråd Jøran Kallmyr forsvarte prosessen, og argumenterte med at de ønsket å få mest mulig ut av skattebetalernes penger. Han viste til at de ansatte får tilbud om jobb andre steder i kommunen, eksempelvis på gjenvinningsstasjonene. SVs ordførerkandidat mente at dette var en rent ideologisk motivert privatisering fra Høyre-Frp-byrådet, og fikk støtte fra Rieber-Mohn i at kommunen bør fortsette å drive parkene i byen.

En rekke av de omtrent hundre engasjerte tilhørerne grep også muligheten til å ta ordet og utfordre politikerne. Panelet bestod av Jøran Kallmyr (Frp), Libe Rieber-Mohn (Ap), Marianne Borgen (SV), Torbjørn Sølsnes (H), Ingrid Baltzersen (Rødt), Haakon Brænden (KrF) og Stein Gulbrandsen (Fagforbundet). Politisk kommentator Aslak Bonde ledet debatten.

En av Oslos fremste trubadurer, Kari Svendsen, startet debattmøtet på muntert vis med å fremføre viser som "Akerselva" og "Ola Tveiten".

Les Fagbladets artikkel om debatten her.

\"Banjo-Kari\" er i følge Norsk pop- og rockeleksikon \" selve symbolet på munterhet i norsk visekunst\", noe hun beviste for Fagforbundet Oslo