Sykehjemsskandalen: Mer enn 12.000 ulovlige vakter - Fagforbundet

Sykehjemsskandalen: Mer enn 12.000 ulovlige vakter

Ikke bare jobbet de ansatte på Ammerudlunden sykehjem ulovlige vakter. Det har vært for få sykepleiere på jobb, og de har ikke betalt inn pensjonstrekk, forteller NrK Østlandssendingen

En konsulentrapport revisjonsfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC) viser at forholdene ved sykehjemmene Ammerudlunden og Midtåsenhjemmet var verre en det Oslo kommune først trodde. Eldrebyråd Cecilie Brein (Frp) mener at dette kan ha gått ut over pasientene. I rapporten kommer det fram at det har manglet 4.832 vakter med sykepleiere og 13.989 hjelpepleiere for at kontrakten skulle bli oppfylt, forteller NrK Østlandssendingen.

Rapporten forteller også om flere millioner i manglende feriepenger, manglende innbetalt pensjon, mangelfulle arbeidskontrakter og for få faglærte. Les saken På NrK Østlandssendingen.

Fagforbundet Sykehjemsetaten varslet, men ble ikke hørt

Fagbladet  skrev allerede i 2010 om forholdene på Ammerudlunden og det fiendtlige forholdet Adecco hadde til fagorganisering. Men varselet ble ikke hørt.Oslo kommune ble i tillegg varslet allerede for sju år siden om 24-timersvakter ved Ammerudlunden sykehjem etter et dødsfall.

Les hele rapporten her: PwC om Ammerudlunden og Midtåsenhjemmet.

Les også: Private sykehjem bryter loven fra NrK Østlansdssendingen