Gartnerstaben kuttes ned til roten (Aften 3. mai) - Fagforbundet

Gartnerstaben kuttes ned til roten (Aften 3. mai)

Frognerparken
(Foto: Fagforbundet Oslo)

136 år med kommunale gartnere er snart historie skriver Aften, samme dag som Høyres Bent Høie sier at partiet skal fri til offentlige ansatte. 89 overtallige går en usikker framtid i møte.

I Aften sier byråd Jøran Kallmyr at Oslo kommune trenger folk på andre områder, og mener det er fornuftig å bruke gartnere til å bemanne gjenbruksstasjoner. Nestleder i Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin beskriver det Oslo kommune gjør som helt vanvittig. Han advarer både mot dårligere kvalitet, at Oslo kommune mister kompetanse og at  Høyre og FrP vil gjøre det samme på flere områder. Fagforbundet Oslo har tidligere også reagert på at dette er første gang de kommunalt ansatte blir nektet å være med å konkurrere om sine arbeidsoppgaver.

For de ansatte er situasjonen fortvilet. De mister en jobb de er glad i, og mange har lang fartstid. Nå skal de omskoleres og gjøre nye oppgaver i kommunen. Dette bekymrer også Faglig utviklingssenter for grøntanleggsektoren, de frykter en anbudssituasjon hvor selskkapene skiftes ut hvert tredje år, og nye gartnere skal ha ansvar for store kompliserte grøntanlegg. Mens Jøran Kallmyr fra Frp vektlegger plenklipping og tømming av søppelbøtter poengterer FAGUS at kontinuitet i pleien av grøntanlegg er viktig for å beholde dem i best mulig stand. FAGUS viser til at København og Gøteborg bare har konkurranseutsatt endel av grøntdriften i en årrekke, nettopp for å beholde kompetanse i en egen driftsstab.

Les hele saken i faksimilene til høyre