Privat-allergi, ja takk! - Fagforbundet

Privat-allergi, ja takk!

Rundt tretti medlemmer og tillitsvalgte fra flere fagforeninger i Fagforbundet Oslo møtte opp utenfor Høyres Hus lørdag morgen. Hovedbudskapet på løpesedlene som ble stukket i hendene på deltakerne var Ingen tillit til Adecco og Stopp konkurranseutsettinga av sykehjemmene.

Innenfor dørene skulle NHO holde privatiseringsseminar for Høyre-politikere fra mange kommuner. NHO Service-direktør Petter Furulund tok smilende i mot løpeseddelen og ga en liten oppmerksomhet i retur; en pastilleske hvor det sto:   Privat-allergi. Nøytraliserer sure oppstøt mot privat virksomhet. Ved langvarige plager, kontakt NHO Service.

Direktør Bård Kristiansen i Adecco trenger nok mer enn pastiller for å komme seg ut av knipa han har satt seg selv og selskapet han er sjef for, i. NHO og Petter Furulund skal ha veldige gode argumenter for å selge inn privat sykehjemsdrift etter skandalene som er avslørt ved Ammerudlunden og andre av Adecco helse sine sykehjem.

En av lokalpolitikerne tok seg tid til å slå av en prat. Han var enig i at det er galt at selskap som driver private sykehjem som er fullfinansiert av det offentlige, skal kunne ta ut fortjeneste. Adecco Helse i Norge har sendt ca 54 millioner kroner til morselskapet med konto i Sveits de tre siste årene. Det er skattebetalernes penger, det. Penger som kunne vært brukt til anstendige lønns- og arbeidsforhold og bedre kvalitet på tjenesten til beboerne på sykehjemmene.

Den vedlagte løpeseddelen er fortsatt like aktuell.

Se lenker til flere saker om Adecco og sosial dumping