-Støtt Fagforbundets SOS-barneby - Fagforbundet

-Støtt Fagforbundets SOS-barneby

Fagforbundets barneby har åpnet
(Foto: Turid Weisser)

Etter å ha deltatt på den offisielle åpningen av Fagforbundets barneby i Angola oppfordrer Kathrin Nesgård og Rune Aasen alle Fagforbundet-medlemmer til å støtte barnebyen.

Kathrin Nesgård, som er ungdomstillitsvalgt for Fagforbundet Oslo, deltok på den offisielle åpningen av Fagforbundets SOS-barneby i Angola, sammen med blant andre Rune Aasen, som også leder Oslo Sporveiers Arbeiderforening. Der fikk de selv oppleve hvor viktig barnebyen er for både lokalsamfunnet og barna som bor der.

Barnebyen er bygget ved hjelp av støtte fra Fagforbundet. Det er fortsatt behov for flere bidragsytere for å drifte barnebyen. Du kan laste ned innmeldingskupong her.

- Angola bærer preg av den langvarige borgerkrigen som landet var utsatt for. Barnebyen som både har barnehage og skole gjør at barna kan se en bedre framtid i møte. Det er Fagforbundets medlemmer som har gjort byggingen av denne barnebyen mulig, forteller Nesgård.

SOS-barnebyen besår av 12 familiehus, der 120 barn etterhvert vil få et nytt hjem. Det er også etablert et lokalsamfunnsprogram som bidrar til at familier får tilbud om blant rådgiving, yrkesopplæring, HIV- og AIDSforebyggende tiltak med fokus på "hjelp til selvhjelp". Barnebyen ligger i byen Huambo.

- Det var sterkt å se hvor omfattende fattigdommen var i landet. Samtidig var det flere lyspunkter som gav håp. Det investeres både i utdanning, helse og infrastruktur. Barnebyen vil gi hjelp og støtte til tusenvis av vanskeligstilte barn og familier, og kan tjene som et eksempel på hva en organisasjon kan få til med grasrotmobilisering, sier Aasen.

Både Nesgård og Aasen fortalte om barnebyen på Fagforbundet Oslos representantskapsmøte 12. november. - Alle har råd til å støtte med en 50-lapp i måneden. Vi oppfordrer alle som ikke allerede er bidragsytere til å bli det, sa Nesgård.

I etterkant av møtet kunne de fortelle om over 20 nye bidragsytere i løpet av møtet.

Les mer om Fagforbundets SOS-barneby her.