Fagforeninger klare for byrådsskifte - Fagforbundet

Fagforeninger klare for byrådsskifte

Klare til dyst
Valgkampansvarlige i en rekke fagforeninger er klare for å skifte ut Høyre-Frp-byrådet i valget 2011. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Allerede over et år før kommunevalget har Fagforbundet Oslo startet valgkampen. Onsdag 16. juni var tillitsvalgte i fagforeningene samlet til årets første valgkampsamling.

Det er fortsatt en god stund til bystyrevalget neste høst. Fagforbundet Oslo sitter imidlertid ikke passivt og venter på valgdagen. Allerede onsdag 16. juni ble valgkampen tjuvstartet . Da ble de valgkampansvarlige i fagforeningene samlet  for å diskutere valgkampstrategi og utveksle erfaringer fra tidligere arrangementer.

Fagforbundet Oslos egen valgkampgeneral, Roger Dehlin, diskuterte valgkampstrategi og foreløpige planer med om lag 30 valgkampansvarlige fra fagforeningene.

- Vi har et mål om at Fagforbundet Oslo skal bidra til et nytt byråd som fører en helt annen politikk enn dagens byråd som består av Høyre og Fremskrittspartiet, sa Dehlin.

- Alle medlemmer vil, gjennom en egen medlemskampanje, få mulighet til å gi innspill på hvilke faglige og politiske saker Fagforbundet Oslo skal jobbe for i valgkampen, fortalte valgkampgeneralen.

I 2011 kommer nemlig Fagforbundet Oslo til å sette i gang byens største politiske verksted ved å invitere alle medlemmer til å si sin mening om hvilke faglige og politiske saker som opptar dem. De politiske partiene vil deretter bli utfordret på konkrete saker som Fagforbundet-medlemmene er opptatt av.

Politisk sekretær i Fagforbundet Oslo, Unni B. Moe, ga en rekke tips om hva fagforeningene kan gjøre i valgkampen. En engasjert forsamling av valgkampansvarlige kom imidlertid med enda flere forslag til aktiviteter man kan gjennomføre.

På samlingen var også Fagforbundsuka tema. Rigmor Holen fra Fagforbundet Stovner og Per-Egil Johansen fra Fagforbundet Sykehjemsetaten (bildet) delte erfaringer fra Fagforbundsuka i fjor. De fortalte om hva de hadde gjort i sine egne fagforeninger, noe som innebærte alt fra "kitty party" med bangladans til arbeidsplassbesøk med utdeling av drikkeflasker og kaffkrus.

Rigmor Holen i Fagforbundet Stovner og Per-Egil Johansen i Fagforbundet Sykehjemsetaten kom med gode tips til Fagforbundsuka.
Foto: Fagforbundet Oslo