Homoparaden over Grønland - Fagforbundet

Homoparaden over Grønland

Paraden under Skeive dager 2010 starter på Grønland. Derfra går paraden gjennom sentrum til Pride park på Rådhusplassen.

Oslo politidistrikt har godkjent følgende paraderute: Platous gate – Grønlandsleiret – Stenersgata – Lybekkergata – Biskop Gunnerus gate – Kirkeristen – Grensen – Akersgata – Karl Johansgate – Fredriksgate – Haakon VIIs gate – Dronning Mauds gate.

Paraden starter kl. 13 lørdag 26. juni, med beregnet ankomst på Rådhusplassen kl. 15.

Hyllest til mangfoldet

– Vi er kjempeglade for den velviljen vi har møtt hos politiet. Vi får nå realisert et ønske gjennom flere år om å inkludere den mest fargerike bydelen i Oslo feiringen av Skeive dager. Hele poenget med paraden er jo nettopp å vise fram og hylle mangfoldet, sier styreleder Stein Runar Østigaard i Skeive dager.

Paraden har blitt et fast holdepunkt for Skeive dager, og er det mange i Oslo forbinder med festivalen. Men de siste årene er paraden blitt litt bortgjemt i bybildet.

Vil gå der folk er

– Samtidig er tyngdepunktet i sentrum i ferd med å flytte seg østover, og da følger vi naturligvis etter. Vi vil være synlige, og da må paraden gå i områder hvor folk er. Samtidig vet vi at Gamle Oslo er en bydel med veldig mange skeive innbyggere, sier Stein Runar Østigaard.

Hovedtemaet for årets Skeive dager er den norske homobevegelsens 60-årsjubileum. Østigaard håper at mange av deltakerne benytter paraden i år til å hedre alle dem som har stått opp og kjempet fram homofiles rettigheter opp gjennom alle disse årene.

Hvis du vil hjelpe til med LOs del av paraden, mobilisering eller annen aktivitet under Skeive dager, kontakt Kari Hauge hos LO i Oslo/Akershus: kari.hauge@lo.no mobil 90135422.