Stem rødgrønt! - Fagforbundet

Stem rødgrønt!

Jonas Gahr Støre
Folkefest 09 (Foto: Fagfoirbundet Oslo)

Budskapet fra appellantene på Fagforbundet Oslos Folkefest i Spikersuppa var entydig: Vil du ha en rødgrønn regjering, må du stemme på et av de rødgrønne partiene, og oppfordre andre til å gjøre det samme.

Over 1000 mennesker var innom Fagforbundet Oslos valgkampavslutning, og pensjonistutvalget rapporterer at pågangen var så stor at vi til slutt gikk tom for pølser. Mange var kommet for å høre partileder og finansminister Kristin Halvorsen (SV) og utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap). SV-lederen la vekt på likestilling, og viktige kampsaker som likelønn. Hun tok til orde for at flere menn burde engasjere seg for likestilling. Hun snakket også om miljøsaken. - Steinalderen tok ikke slutt fordi vi gikk tomme for stein. Den tok slutt fordi vi fant på noe smartere å drive med. På samme måte må finne på noe nytt å drive med før oljen tar slutt, sa Halvorsen som var tydelig på at om man vil ha et SV-preg på en rødgrønn regjering, så må man stemme SV.

Jonas Gahr Støre tok opp både nasjonale og internasjonale temaer. Han fortalte at han var bekymret for hva slags renomé Norge får internasjonalt dersom Frp skulle få gjennomslag for sitt krav om kraftige kutt i utviklingshjelpen til verdens fattigste og for sin miljøpolitikk hvor de globale klimaendringene ikke blir tatt hensyn til. Nasjonalt talte Gahr Støre for å bevare den norske velferdsmodellen, og å bruke de store pengene på de store velferdsoppgavene framfor skattelette til de som har mest. I tillegg viste utenriksministeren til at regjeringen har levert gode resultater. -Til tross for finanskrisen er arbeidsledigheten i Norge svært lav, og lavest i Europa, understreket han.

Både Gahr Støre og Halvorsen viste takknemlighet for jobben som blir gjort av Fagforbundets medlemmer hver dag for å få velferdssamfunnet til å fungere.

Leder i Fagforbundet Oslo, Mari Sanden gikk løs på Frps politikk, de øknomiske skandalene vi opplever med dem i Oslo, med billetsystemet i Ruter, sykehjemsskandalen i Spania, Holmenkollen med mer. Hun påpekte også den kroniske ansvarsfraskrivelsen og manglende evne til å være øverste ansvarlige leder for kommunale tjenester.

Fagforbundets leder Jan Davidsen var opptatt av å skape et arbeidsliv hvor folk får brukt den arbeidskraften de har, og betydningen av å få flest mulig ut i arbeid, ikke støte ut folk slik vi opplever i arbeidslivet i dag. Han la ogs vekt på at vi skal være veldig stolte av den eldreomsorgen vi har i dag, selv om vi alltid kan og vi må gjøre den bedre, spesielt foran den store eldrebølgen som nå kommer. Han tok også ett oppgjør med bruken av multinasjonale selskaper og internasjonale konsulentbyråer som brukes av kommunene som Oslo kommune i stedet for å bruke egen kompetanse og utvikle den

Det ble også en stemningsfull konsert med Finn Kalvik som hadde gode historier også mellom låtene. Den halvøkologiske sauebonden Odin Jensenius ble presentert som distrikts-Norges representant. Han antok selv at han for anledningen representerte Senterpartiet, og trakk fra betydningen av å få i flokk, slik at vi får den regjeringa vi vil ha. - Vi må stå sammen mot fordomma, egosentrisme, griskhet, proteksjonisme, materialisme og fræmmedfrykt, sa Jensius på nordtrøndersk, og fikk Spikersuppa til å "koke". Han åpna latterdøra med sine dyptpløyende samfunnsanalyser basert på sau, ordspill, og verden sett fra Namdalen

Da gjenstår kun valget, stem rødgrønt!

Høy stemning på bakerste rad
Fagforbundet Oslo