Fullt trykk i Fagforbundet Oslo valgkamp - Fagforbundet

Fullt trykk i Fagforbundet Oslo valgkamp

Ute i fagforeningene er det fullt trykk på valgkamp, med valgmøter og arbeidsplassbesøk, bare i dag har vi fem oppslag i media.

Rødt og Arbeiderpartiet på besøk med  Fagforbundet i Sykehjemsetaten

Fagforbundet i Sykehjemsetaten har invitert de rødgrønne politikerne til å besøke alle byens sykehjem for å møte de ansatte. Forleden var de på Kantarellen, skriver Nordstrands blad

24. august var turen kommet til Kantarellen bo- og rehabiliteringssenter, og hovedtillitsvalgt i Fagforbundet i Sykehjemsetaten Trine Børresen tok imot Bjørnar Moxnes, stortingskandidat og gruppeleder for Rødt i bystyret, og Truls Wickholm, stortingskandidat for Arbeiderpartiet. -Det er veldig nyttig å høre erfaringene til de som jobber i Oslos eldreomsorg, sier Bjørnar Moxnes til Nordstrands Blad.

Leserinnlegg fra Fagforbundet Søndre Nordstrand

Leder i Fagforbundet Søndre Nordstrand Jane Brænden oppfordrer alle til å stemme rødgrønt i dette leseinnlegget i Nordstrands Blad : Bruk din stemme - og bli hørt!  Les innlegget her

– Viktig å få folk til stemmeurnene (Fagforbundet Stovner)

LO-sekretær Trine Lise Sundnes er imponert over hva de ansatte i Stovner bydel klarer å gi innbyggerne av tjenester. – Men valget kan gi dem nye og dårligere betingelser å jobbe ut fra. Derfor er det viktig at de bruker stemmeretten sin og stemmer som arbeidstakere, sier Sundnes til Fagbladet.

Under besøket på Stovner som Fagforbundet i bydelen arrangerte tirsdag, fikk Trine Lise Sundnes og LO-sekretær i Oslo og Akershus, Kari Hauge, høre om hvordan over 80 prosent av de fremmedkulturelle kvinnene i bydelen benytter helsestasjonen på Nedre Fossum gård både under svangerskapet og etter at barna er født. Dette er en svært høy andel i Oslo-sammenheng.

Les hele saken i Fagbladet

Fagforbundet Aker bak opprop til ny rødgrønn regjering (Klassekampen)

Sammen med nestleder og leder i Fagforbundet Aker, Are Saastad og Ann Karin Osode, tidligere Ap-leder Reiulf Steen og forfatter Thorvald Steen, kunngjorde tidligere Venstre-leder Gunnar Garbo på en pressekonferanse på Aker sykehus i Oslo at han nå støtter opp om en rødgrønn regjering for å redde velferdsstaten Norge fra å bli rasert av en borgerlig regjering.

De ovennevnte har nå underskrevet på et opprop der de i ti punkter poengterer hva de står sammen om. Flere av standpunktene er også stridspunkter både internt i de rødgrønne partiene og mellom dem.

Underskriverne krever blant annet at Aps prestisje-reform, helsereformen fra 2002 må gjøres om, de sier nei til markedsstyring av offentlige tjenester, nei til oljeboring og -leting i Lofoten og Vesterålen, de vil ikke utelukke skatteøkning for de rikeste og ha forhandlinger med opprørerne i Afghanistan med den hensikt å trekke Nato-styrkene ut av krigen.

På et spørsmål svarer de imidlertid i kor.

– Bør de rødgrønne fortsette i regjering også om de utgjør flertall sammen med Rødt?

– Ja, opplagt.

Besøk på Trikkestallen

Nordre Aker budstikke forteller om Oslo Sporveiers Arbeiderforenings besøk på trikkestallen. Marianne Marthinsen og Truls Wickholm fra Arbeiderpartiet møtte både tilhenger, tvilere og noen som ville stemme borgerlig skriver avisa. Trikkeførerne lot seg ikke uten videre overtale.