Krever at Gerd Liv Valla takkes ordentlig av - Fagforbundet

Krever at Gerd Liv Valla takkes ordentlig av

Leder i Fagforbundet Oslo, Mari Sanden sier til Dagens Næringsliv at hun regner med at kongressen får anledning til å takke Valla på en mer skikkelig måte.

Hun må opp på scenen og få blomster, sier Mari Sanden

Gerd-Liv Valla har hverken tale- eller stemmerett på LO-kongressen, men stjal likevel mye av oppmerksomheten da LO-kongressen åpnet i Folkets Hus i Oslo. Valla hadde fått plass midt i salen ved siden av Yngve Hågensen og fikk stående applaus da LO-leder Roar Flåthen i sin innledningstale takket den tidligere LO-lederen.

- Gerd-Liv satte sitt stempel på viktige saker. Som LO-leder har hun bidratt til de resultater vi har oppnådd i perioden. Derfor ber jeg kongressen gi en takk til vår første kvinnelige leder, Gerd-Liv!, sa Flåthen.

Flere av delegatene på kongressen presser på for at hun må takkes av på en helt annen måte. Nestleder Gunn Elin Flakne i Fagforbundet i Sør-Trøndelag  og leder Arne Byrkjeflot i LO Trondheim sier seg enig med Mari Sanden i Dagens Næringsliv. Valla er vårt store forbilde og vår helt. Hun var den første kvinnelig lederen i LO og var svært viktig for oss i offentlig sektor. Det Flåthen gjorde i dag, holder ikke, sier Flakne.

- Får bok

LO-leder Roar Flåthen sier Valla vil bli kalt opp på scenen senere på kongressen, men da sammen med to andre tidligere LO-ledere, Yngve Hågensen og Leif Haraldseth. I anledning LOs 110 års jubileum har historikere skrevet LOs historie og de tre tidligere LO-lederne vil få de tre bindene i gave torsdag.

- Vi skal ha utdeling av jubileumsbøker. Det er tre tidligere LO-ledere tilstede nå, sier Flåthen. - Men noen ytterligere takking blir det ikke? - Det får kongressen vise. Vi har just startet vet du, svarer Flåthen til Dagens Næringsliv

Gerd-Liv Valla selv strålte som en sol over all oppmerksomheten hun fikk: - Jeg innrømmer at det er rart å være her, men ikke så rart som jeg trodde på forhånd, sier Valla til DN.