104 færre sykehjemsplasser - Fagforbundet

104 færre sykehjemsplasser

Bydelene i Oslo har bestilt 104 færre sykehjemsplasser i 2009 enn i fjor. Likevel mener helsebyråd Jøran Kallmyr (Frp) at det skal bli lettere å få sykehjemsplass.

Bydel Alna er blant dem som har måttet svinge øksa i årets budsjett. Alna har strammet inn med 40 millioner kroner sammenlignet med fjoråret. Sju millioner ble spart ved å bestille 14 færre sykehjemsplasser i år enn i fjor. - Jeg tror vi trenger disse sykehjemsplassene, men jeg vet ikke hvor vi skal finne pengene til dem, sier BU-leder Knut Røli (Ap) i bydel Alna til Dagsavisen.

FrP-byråden fraskriver seg alt ansvar

– Jeg blir oppgitt av å høre sosialiststyrte bydeler som Alna si de ikke har råd til flere sykehjemsplasser når de bruker flere millioner til kulturaktiviteter, sier Kallmyr. Det handler om prioriteringer, fortsetter han. Han mener også at mange bydeler i dag bruker mye penger på ting som ikke er kommunale oppgaver.

FrP unnskylder seg nok en gang  med at snart kommer det omsorg pluss. - Omsorg pluss boligene skal ikke erstatte sykehjem, men de kan frigjøre ressurser i bydelene som kan brukes til flere sykehjemsplasser, sier Kallmyr.

Mer penger

Eirik Brunvatne Thommessen (Ap) i helse- og sosialkomiteen i Oslo bystyre, mener byråden tar feil når han sier det er nok plasser.- Det er mistenkelig at eldreombudet mottar så mange klager hvis det er sant at det ikke er sykehjemskø i Oslo, sier Thommessen, som frykter det kan bli vanskeligere å få sykehjemsplass i år enn i fjor.

- Kallmyr må sørge for å bygge flere sykehjemsplasser og gi bydelene mer penger slik at de har råd til å kjøpe dem. Han mener ingen kjenner til det reelle behovet for sykehjemsplasser i Oslo når det er så mange trengende som får avslag eller blir bedt om ikke å søke.