Nær skandale - Fagforbundet

Nær skandale

Leder i Fagforbundet Oslo Mari Sanden sier til Dagens Næringsliv at den politiske behandlingen av Hovedstadsprosessen er nær skandale. Torsdag stadfestet Bjarne Håkon Hanssen Helse Sør-Østs omfattende omlegginger.

I foretaksmøte torsdag stadfestet Bjarne Håkon Hanssen Helse Sør-Østs omfattende omlegginger av sykehusvesenet for halve den norske befolkningen, forteller Dagens Næringsliv. Endringene inkluderer blant annet sammenslåing av Norges to største sykehus, Rikshospitalet og Ullevål universitetssykehus, samt Aker Universitetssykehus allerede fra 1. januar 2009. Samtidig gjøres store endringer i sykehusenes funksjoner og opptaksområde. Helsekomiteens leder Harald Nesvik (Frp) mener Stortinget burde hatt planen til behandling.

- Jeg er enig i Helse Sør-Østs planer. Derfor bruker jeg ikke den makten jeg har, sier helseminister Bjarne Håkon Hanssen til DN, om sanksjoneringen av vedtaket torsdag. Også Fagforbundet reagerer sterkt på den manglende politiske behandlingen av gigantplanen. - Det som skjer nå er nesten en revolusjonær endring av spesialisthelsetjenesten, ikke bare regionalt, men også nasjonalt, sier lederen for Fagforbundet i Oslo, Mari Sanden, som er sterkt kritisk til det høye tempoet i prosessen og til mangelen på politisk involvering. - Det er ikke langt unna en skandale at det skjer på denne måten, mener hun, og peker på at Helse Sør-Østs endringer angår 2,6 millioner mennesker, titusener av ansatte og et budsjett på rundt 50 milliarder kroner.

- Så sitter det et styre og en administrasjon som behandler hele denne balletten, sier hun. Aps egen helsepolitiske talsmann Jan Bøhler har tidligere i år karakterisert omleggingsplanene som «de største endringene i helsevesenet på kanskje 100 år». På forsommeren varslet han mobilisering mot planene. Nå har det ikke vært mulig for DN å få en kommentar til helseministerens godkjenning.

Avviser kritikken

Helseminister Hanssen avviser kritikken fra Fagforbundet. Han sier han er både bredt og dypt orientert om planene til Sør-Øst, og han på det grunnlag nå har godkjent planen. Han avviser at politikerne ikke er tilstrekkelig inne i behandlingen. - Regjeringen er jo et politisk organ, og jeg er enig i det som skjer. I henhold til helseforetaksloven skal ikke dette til Stortinget, sier Hanssen.

Helsekomiteens leder Nesvik, sier til DN at helseministeren formelt er i sin fulle rett.

- Men det er trist at han godkjenner dette uten en debatt i Stortinget. Det er maktarroganse. De endringene som skal gjøres er relativt dramatiske. Helseforetaksreformen av 2002 er den neste reformen i sykehusvesenet som har vært større enn dette. Dette er nok et eksempel på at foretaksreformen må fjernes, slik at helsepolitikken blir en debatt mellom helseministeren og Stortinget, og ikke et anliggende helseministeren kan skyve ut i foretakene, sier Nesvik. Høyres helsepolitiske talsmann Inge Lønning støtter helseministeren. - Så lenge det ikke er uenighet om det som gjøres, ser jeg ingen grunn til debatt i Stortinget, sier han.