Det blir ikke sosialistisk flertall i Oslo. - Fagforbundet

Det blir ikke sosialistisk flertall i Oslo.

De borgerlige får 32 mandater, mens Ap, SV og RV får 27. Fagforbundet Oslo vil allikevel takke alle våre fagforeninger, tilitsvalgte og medlemmer for en fantastisk innsats selv om det ikke førte helt fram. Vi har uansett dette resultatet lagt ned et omfattende politisk arbeid som er en investering i egen organisasjon. Det lover godt for vår styrke og vil bære frukter for framtida.

-Jeg er stolt av den innsatsen mange av våre tillitsvalgte og medlemmer har lagt ned i valgkampen, sier leder i Fagforbundet Oslo, Mari Sanden. Vi har gjennom hele valgkampen holdt fast ved det som medlemmene våre gjennom kampanjen "Fagforbundet Oslo på din side" sa var de viktigste sakene. Vi har bygget nye allianser og organisasjonen har vist sin evne til å mobilisere.- Det er nå viktig at vi i fellesskap også følger opp det politiske arbeidet i Fagforbundet i tråd med våre vedtak og handlingsplaner. Fortsatt gjenstår det å se hvordan Bydelsutvalgene blir sammensatt.

Borgelig styre, men uvisst hvilket
Oslovalget ga oss altså borgerlig flertall. Ap får med dette resultatet inn 18 representanter, SV har gått ned over 9 prosent siden 2003 og får 6 representanter. Med 3 representanter til RV har da høyresiden sikret seg flertall med fem mandaters overvekt. Høyre får i følge det foreløpige resultatet 16 representanter, Frp får 9, Venstre og Krf henholdsvis 5 og 2 mandater.

Nå må de borgerlige bli enige seg i mellom om hvem som skal danne byråd og bli ordfører. Venstre vil ikke at Frps Svenn Kristiansen skal fortsette som ordfører, men står i stedet steilt på sin egen ordførerkandidat Kjell Veivåg. Høyres Fabian Stang er et tredje alternativ som ordfører ved borgerlig flertall.

- Arbeiderpartiet ser ut til å gjøre et kjempevalg i Oslo. Men det blir en triumf vi ikke kan bruke til noe, sa Aps byrådslederkandidat Rune Gerhardsen til NTB.

-Fortsatt privatisering
- Dette betyr nok fortsatt Høyre/Frp-styre i Oslo og fortsatt privatisering og salg av kommunale virksomheter, sier lederen for LO i Oslo, Kleiv Fiskvik. Han tror ikke Venstre vil makte å stå mot høyrepartienes privatiseringspolitikk

Les intervju med Kleiv Fiskvik i Fri Fagbevegelse i linken til høyre