Nytt nr. 38 - 2006: Mistillit mot byråd Myhre - Fagforbundet

Nytt nr. 38 - 2006: Mistillit mot byråd Myhre

AP, SV og RV stilte mistillitsforslag mot byråd Peter N. Myhre (Frp) på onsdagens bystyremøte, Oslo skal bli Fair-Trade by, og LO gjør kampen mot ufrivillig deltid til en valgkampsak.

MISTILLITSFORSLAG MOT MYHRE

Onsdagens bystyremøte fikk en dramatisk start. AP og SV hadde på forhånd gjort det klart at de krevde en forklaring for hvorfor miljø- og samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) hadde holdt tilbake informasjon da bystyret behandlet saken om t-banekaoset for et par uker siden.

Som leserne av Nytt kanskje husker ble behandlingen av forslaget fra AP, SV og Venstre som løste t-banekrisen utsatt fordi ordføreren hevdet bystyret hadde for lite informasjon. Senere kom det fram at byråd Myhre allerede hadde denne informasjonen, men valgte å ikke legge den fram for bystyret. Dette er meget alvorlig, fordi det betyr at våre folkevalgte ikke får all den informasjone de har krav på når de bestemmer hva som skal skje i byen.

På bystyremøtet var det byrådsleder Erling Lae (Høyre) som kom med byrådets forklaring. I forklaringen kom det fram at Lae mente dette var en helt vanlig måte å gjøre ting på. Debatten gikk videre, og byrådsleder Lae fikk en siste sjanse da Rune Gerhardsen (AP) stilte han et direkte spørsmål om han syntes det var grunn til å beklage. Lae var klar på at det mente han det ikke var noen grunn til. AP, SV og RV fremmet da umiddelbart mistillitsforslag mot byråd Peter N. Myhre.

Vanlig prosedyre er at mistillitsforslaget behandles på neste bystyremøte. Det er lite sannsynlig at forslaget kommer til å få flertall. Lae erklærte at mistillit til Myhre ville være mistillit til hele byrådet, og da er det ganske sikkert at hverken Krf eller Venstre kommer til å stemme for mistillit. For disse partiene vil det viktigste være å sørge for at vi fortsatt har et Høyre/Frp-byråd i Oslo. Venstre sørger dermed for at Peter N. Myhre kan fortsette som samferdselsbyråd i Oslo.

BLIR FAIR-TRADE BY

Oslo skal bli en rettferdig kommune. Det bestemte bystyret onsdag kveld.

Vedtaket går nærmere bestemt ut på at kommunen skal kjøpe inn og tilby produkter som er med i rettferdig handel-ordninger. Dette er ordninger som skal sikre at småbønder i utviklingsland får en rettferdig pris for produktene sine. Oslo kommune skal også informere innbyggerne om rettferdig handel-produkter.

Rettferdig handel er et godt eksempel på hvordan forbrukermakt kan brukes til å påvirke markedet og gjøre en forskjell. Onsdagens debatt i bystyremøtet ble dermed en litt underlig forestilling. Høyre og Frp, de to partiene som oftest snakker varmt om marked og konkurranse, argumenterte mot at Oslo  kommune skal bruke sin markedsposisjon til å fremme rettferdig handel. Forslaget fikk likevel flertall med stemmene fra de tre partiene på venstresida og de to mellompartiene.

FAGFORENINGSLEDER ARRESTERT

Det er ikke alle land hvor det er like lett å drive fagforeningsarbeid som i Norge. I Teheran, hovedstaden i Iran, ble lederen for buss-sjåførenes fagforening arrestert midt i november. Mansour Osanloo har ikke blitt anklaget for noe, men dette er åpenbart et ledd i myndighetenes strategi for å ta knekken på en velorganisert fagforening. Osanloo har blitt arrestert før, og blitt holdt i fengsel over lengre tid uten dom.

Den internasjonale nettsiden labourstart.org organiserer nå en kampanje til støtte for Osanloo. Medlemmer av Fagforbundet Oslo som ønsker å støtte kampanjen kan finne mer informasjon på deres nettsider.

DYRERE DAGSENTRE

Det er ikke bare sykehjemmene som skal inn i den sentrale sykehjemsetaten. Etaten tar også over ansvaret for dagsentrene når det nye året begynner.

Bydelene må nå kjøpe plassene i dagsentrene fra etaten. Prisen ligger an til å bli høyere enn den er i dag, skriver Aften. Ifølge avisa vil for eksempel bydel Østensjø måtte betale 50.000 kroner for plass. Samlet betyr det en ekstra-regning på seks millioner kroner for bydelen. Flere bydeler planlegger nå å flytte dag-pasienter ut fra sykehjemmene, for å drive plassene på egen hånd.

DELTID BLIR VALGKAMPSAK

LO gjør kampen mot ufrivillig deltid til sin fremste valgkampsak ved neste års valg. Det kom fram i et intervju LO-leder Gerd-Liv Valla ga til Dagsavisen på søndag.

– Svært mange kvinner må ta til takke med deltidsstillinger, spesielt i helsesektoren. Regjeringen og kommunene må få orden i stillingsbrøkene og få bukt med dette, sa Valla i et intervjuet. Hun ønsker også å få likestilt skift- og turnusarbeid.

KURS

Til alle førskolelærere eller ansatte i stillinger for førskolelærere.

Nettverksgruppe/faggruppe for førskolelærere.

Fagforbundet Oslo ved Seksjon kirke, kultur og oppvekst (SKKO) vil forsøke å starte en nettverksgruppe/faggruppe for førskolelærere/ansatte i stillinger for førskolelærere.

SKKO ønsker med dette å gi et tilbud om å kunne møtes på tvers av bydeler, etater etc. Blandt annet for å diskutere og drøfte  faglige spørsmål innefor fagområdet og for å dele felles erfaringer.

I den forbindelse ønsker vi å invitere deg til en hyggelig ettermiddag. Vi ønsker innspill fra deg om arbeidet videre - har du gode idéer og forslag til tema for etablering av en slik gruppe? Vi har stor tro på at dette kan gi både oss og dere noe å jobbe videre med.

Vi håper du har anledning til å komme på et "oppstartsmøte"

Tid: Tirsdag 12. desember 2006   kl.17.30

Sted: Fagforbundet Oslos lokaler, Haakon VII'sgt. 5, 9.etg.

Spørsmål kan rettes til

Kjersti Johansen@fagforbundet.no eller

tlf. 413 309 95.

Det vil bli servert kaffe/te, pizza og brus.

Påmelding innen 8. desember til egen fagforening eller fylke_oslo@fagforbundet.no.