Oslo-modellen i helse- og omsorgssektoren - Fagforbundet

Oslo-modellen i helse- og omsorgssektoren

34751535825_e68b74eaa8_k.jpg
Finansbyråd Robert Steen og byrådsleder Raymond Johansen utvider Oslo-modellen til andre sektorer. (Foto: Bernt Sønvisen)

Fagforbundet Oslo har ønsket seg en variant av Oslo-modellen i helse- og omsorgssektoren helt siden modellen ble tatt i bruk i byggebransjen. Nå skjer det.

Det rødgrønne byrådet innførte Oslo-modellen i 2016 som skapte landets strengeste krav i byggebransjen. Modellen skal skape et mer seriøst arbeidsliv og hindre sosial dumping. Andre kommuner og fylker ser nå mot Oslo. Nå utvides modellen til helse- og omsorgssektoren. Det vil skape bedre arbeidsbetingelser, flere hele stillinger og strengere krav til leverandører i helse- og omsorgssektoren.

– Dette er vi strålende fornøyde med og noe vi lenge har jobbet for å få til, sa Roger Dehlin, leder av Fagforbundet i Oslo, den største fagforeninga for ansatte i Oslo kommune til Klassekampen.

Flere heltidsstillinger

Fagforbundet Oslo vil alltid kjempe for flere hele og faste stillinger. Når det rødgrønne byrådet legger opp til at Oslo-modellen skal implementeres i helse- og omsorgssektoren vil det øke andelen heltidsstillinger.

– Det har i flere tiår stått i avtaleverket at Oslo kommune i utgangspunktet skal ansette i hel stilling. Men man greier det ikke. Enkelte etater har 50 prosent deltidshjemler. Dette er ting vi har hatt oppe i tariffoppgjøret og gjort avtaler om. Da er det bra at det skjer, sa han videre til Klassekampen.

Oslo-budsjettet legges frem onsdag kl. 13.00.

Foto: Bernt Sønvisen.