Den fremtidige barnevernspedagogen - Fagforbundet

Den fremtidige barnevernspedagogen

benjaminfraaks.jpg
Vi er veldig stolt av vårt flotte medlem Benjamin. (Foto: Randi Færevik/Fagforbundet Oslo)

Benjamin Kinga (22) har jobbet på Bjølsen Aktivitetsskole (AKS) i snart 3 år. Han gleder seg til hver arbeidsdag og drømmer om å bli barnevernspedagog.

Benjamin har en 50% stilling som AKS-medarbeider og blir i tillegg ofte spurt om å være vikar på 1. - 4 trinn på Bjølsen. Skolen ligger rett ved siden av og det er de samme ungene som går begge steder.

Slik startet det

Han begynte å jobbe på AKS en sommerferie. Dette fordi han kjente en annen som jobbet der, sier han, men poengterer at han er glad i å være sammen med barn og trives veldig godt med kollegaene. Han gleder seg til å gå på jobb og lærer noe nytt hver dag, både om barn og medarbeidere.

Vil bli barnevernspedagog

Hans drøm er å bli barnevernspedagog. Benjamin kjenner til barnevernet og at det trengs dyktige mennesker der. Men først skal han ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Det skal han gjøre som privatist når han får nok praksis og erfaring. Det jobber flere barne- og ungdomsarbeidere på Bjølsen AKS.

Er der for barna

Hver dag har nye utfordringer som men løses, men dette trives han godt med. Han lærer mye hver dag. Hans ønske for arbeidsdagen er å hjelpe barna og være der for dem. Benjamin mener at det å jobbe på AKS er en undervurdert er et yrke. Det er krevende å samhandle å jobbe tett med andre mennesker. De har personalmøte en gang i uka. Der diskuteres barna og ukas gjøremål. Store deler av planleggingen er å organisere barnegruppa.

Glad for å være medlem av Fagforbundet

På spørsmål om hvorfor han meldte seg inn i Fagforbundet, svarte han at han ble oppfordret til å gjøre dette av kollegaer omtrent første arbeidsdag. Og det er han veldig glad for. Han visste ikke mye om det å fagorganisere seg før dette. Det er 21 medlemmer på denne arbeidsplassen. Og mens vi står der og snakker sammen kommer det en medarbeider bort som også gjerne vil melde seg inn.