Oslo kommune vurderer å si opp Aleris-kontraktene - Fagforbundet

Oslo kommune vurderer å si opp Aleris-kontraktene

klassekampenaleris
Faksimile fra Klassekampen

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) vil granske kontraktene og varsler nye tiltak mot sosial dumping i omsorgssektoren.

– Skattebetalernes penger skal forvaltes på riktig måte. De skal ikke brukes til at enkelt­personer skal berike seg. Det har vi vært veldig tydelige på, sier Raymond Johansen (Ap) til Klassekampen.

Byrådslederen reagerer sterkt på det som har kommet fram om arbeidsforholdene ved institusjoner eid av Aleris Ungplan & Boi AS etter at 26 personer har gått til sak mot selskapet. Saksøkerne har jobbet som omsorgskonsulenter og saksøker selskapet for tapte tillegg og ytelser de ville fått om de var fast ansatt.

Les hele saken i Klassekampen: «Vurderer grep mot Aleris»

Fikk sparken på dagen

Et av medlemmene som har saksøkt Aleris fikk sparken på dagen. Det er en av flere straffereaksjoner som har møtt Fagforbundets medlemmer som er med i massesøksmålet mot Aleris Ungplan & Boi AS.

Ble presset til å skaffe narkotika til beboer

Det har også kommet fram at omsorgsarbeidere i Aleris ble presset til å bryte loven. De måtte kjøre en kvinne fra institusjonen inn til Plata i Oslo for å skaffe narkotika.

– To-tre ganger i uken kjørte jeg henne til Plata, slik at hun kunne få seg heroin eller andre stoffer. Vi ble presset til det mot vår vilje. Det var ledelsen ved institusjonen som sa ja til at kvinnen skulle kjøres til noen som solgte narkotika, men det ble klarert helt til topps i ledelsen i Aleris, sier en av Aleris-arbeiderne til VG.

Les hele saken i VG: Aleris-ansatte måtte kjøre beboer til Oslo så hun kunne kjøpe narkotika

Mer om Aleris-saken: