Riktig organisering av skolevaktmesterne - Fagforbundet

Riktig organisering av skolevaktmesterne

36420771_10155267325676058_2033348985212633088_n.jpg
Fornøyde skolevaktmestere og ansatte. (Foto: Randi Færevik)

Skolevaktmesterne skal være tilknyttet en skole og blir en viktig del av den daglige driften. Det vil gi bedre tjenester for alle. – Oslo har endelig et byråd som virkelig satser på skolevaktmesterne sier Lasse Beichmann.

Byrådet tok tilbake skolevaktmestertjenesten tidligere i år. Nå er det klart at skolevaktmesterne skal organiseres i Utdanningsetaten i stedet for Undervisningsbygg. Det innebærer at skolebaktmestrene hører til i kollegiet med alle som er ansatt i skolen. Byrådet fortsetter å ta tilbake tjenestene, organiserer de bedre enn forgjengerne og gir innbyggerne bedre kommunale tjenester.

En ny seier

– Dette er knallbra og en seier for Fagforbundet Oslo som har kjempet for dette, sier Lasse Beichmann som er leder for Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet Oslo.

En skolevaktmester er en helt sentral del av skoledagens virke. Organisering blir nå til det beste for eleven, læreren samt skolen som helhet og viktig kunnskap om det enkelte skolebygg beholdes i kommunen.

– Skolevaktmesterne skal være stedlig på en skole og blir en integrert del av den driften. Man blir en del av fellesskapet og det er utrolig viktig, sier Lasse Beichmann videre.

En mer effektiv tjeneste

Skolevaktmesterne er en ressurs og en nøkkelperson på skolene. Ingen kjenner driften bedre og i tillegg er dette god kommuneøkonomi.

– Dette vil gjøre skolevaktmestertjenesten mer effektiv. De som er på skolen vet hva som skal gjøres. Du slipper bestiller-utførermodellen fordi vedkommende er på skolen, sier Beichmann videre.

Reaksjoner fra skolevaktmesterne

– Vi har vunnet en stor seier når det gjelder skolevaktmestere. Det har vært en lang og seig kamp der sjefene og direktørene har stått steilt imot. Men resten av skolens ansatte og lærerne har støttet oss. Vi har vunnet fordi Fagforbundet Oslo og rødgrønne politikere i Oslo har stått sammen i denne saken. Neste kamp vi skal vinne er å få faste ansatte kommunale renholdere i Osloskolen. På Haugen skole er alle renholdere fast ansatte ved skolen. Det gjør noe med kvaliteten på renholdet. Sånn burde det vært over alt, sier Trond Grande som er skolevaktmester og tillitsvalgt.