Må ha flere fagorganiserte - Fagforbundet

Må ha flere fagorganiserte

34610551_10160436758700456_7941113304435392512_n.jpg

Den norske modellen var tema når pensjonistutvalget fikk besøk av Dag Terje Andersen. - Høy organisasjonsgrad er nøkkelen for å utvikle det norske velferdssamfunnet, sa stortingsrepresentanten.

Pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo hadde invitert stortingsrepresentant og tidligere statsråd Dag Terje Andersen (Ap) for å diskutere den norske modellen. Kurssalen var full og deltakerne var som vanlig aktive. Den norske modellen består av tre deler; økonomi, arbeidsliv og velferd. Modellen har utviklet seg i over 100 år og vil gjøre det de neste 100 årene også. Den må bevares og spesielt trepartssamarbeidet.

- Trepartssamarbeidet er unikt for Norge. Det har gitt oss en utrolig styrke, men den blå blå regjeringen bryter tidvis ned trepartssamarbeidet. Det er mindre dialog og ikke en prioritet slik det alltid har vært, sier Dag Terje Andersen.

Høy organisasjonsgrad nøkkelen

Det er liten tvil om at arbeiderbevegelsen har stått for mye av velstandsutviklingen i Norge. Stein etter stein har blitt bygget til det arbeidslivet vi har i dag.

- Mye av velstandsutviklingen i Norge har kommet i form av tariffkrav, for eksempel ferie, lønn og pensjon. Dette har blitt til i en politisk kamp og Arbeiderpartiet står i spissen, sier Dag Terje Andersen.

Den største utfordringen for utviklingen av velferdssamfunnet er organisasjonsgraden mener den tidligere statsråden.

- Vi må ha en høy organisasjonsgrad i Norge og et anstendig arbeidsliv for alle. Det er den største utfordringen, sa Andersen videre.

Godt fornøyd

Nestleder i pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo, Ann Inger Blakeli, var godt fornøyd med arrangementet.

- Det var et godt oppmøte. Foredraget fra Dag Terje Andersen var både bra og ikke minst var temaet viktig. Det var ekstra gledelig at medlemmene var så aktive, sier en glad Ann Inger Blakeli.

Leder i pensjonistutvalget, Kjell Engebretsen takket for innledningen.
Leder i pensjonistutvalget, Kjell Engebretsen takket for innledningen. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo)
Mange tok notater.
Kurssalen var full av engasjerte medlemmer.