Velferd før skattekutt - Fagforbundet

Velferd før skattekutt

19401845_1895199577402175_1115139809879978611_o.jpg
VAlgkampen 2017 (Foto: Steinar Ottesen)

Høyre/Frp-regjeringen har de siste fire årene demonstrert hva som viktigst for dem. Skattekutt til de aller rikeste i stedet for å bruke disse pengene på arbeid, helse og skole.

Solberg-regjeringen har gjennomført enorme skattekutt denne stortingsperioden. Regjeringspartner Frp lover ytterligere 65 milliarder i skattekutt, mens Høyre nekter å tallfeste hvor mye de vil kutte. Høyre og Frp vil altså gi ytterligere milliarder i skattekutt til de som har mest fra før, noe som betyr mindre penger til velferd. Formueskatten skal også bort som vil gjøre at vi får 4 000 flere nullskatteytere. Fagforbundet Oslo mener at dette er en fullstendig feil prioritering. Vi vil ha velferd til alle før enorme skattekutt til de som har mest fra før.

Regjeringen kunne ha brukt milliarder på å styrke det offentlige helsetilbud og bygge fremtidas helsetjenester i stedet. Regjeringen kunne ha satt i gang tidenes satsing på å skape morgendagens arbeidsplasser. Regjeringen kunne ha jobbet for å avskaffe barnefattigdommen i Norge. Slik har det dessverre ikke gått. Derfor trenger vi en ny regjering som prioriterer velferd før skattekutt. Fagforbundet Oslo sitt hovedkrav til politikerne dette valget er et arbeidsliv for alle. Det blir umulig med en Høyre/Frp-regjering som stemmer ned forslag etter forslag om et seriøst og anstendig arbeidsliv samtidig som at de har svekket Arbeidsmiljøloven.

I Oslo har vi virkelig sett endringene etter at det ble et rødgrønt byråd i 2015. De store pengene har blitt brukt på de viktigste oppgavene. Eiendomsskatt ble innført for å bygge 3000 nye barnehageplasser, løfte hjemmetjenestene med 500 nye årsverk og sørge for flere lærere i Oslo-skolen. Et enormt løft for barnefamilier, elever og eldre i vår by. Fagforbundet Oslo vil ha en ny regjering som gjør som det rødgrønne byrådet i Oslo, prioriterer velferd til alle før skattekutt til de aller rikeste.

Roger Dehlin

Leder av Fagforbundet Oslo

Deler av leserinnlegget er publisert i Vårt Oslo.