Klubbprofilen: Den Norske Opera & Ballett - Fagforbundet

Klubbprofilen: Den Norske Opera & Ballett

klippetutenforoperaen.jpg
Styremedlem Magnus Ottesen og klubbleder Kristoffer Ringerike (Foto: Henriette Jevnaker.)

Film- og Teaterteknisk forenings klubb ved Den Norske Opera & Ballett er den absolutt største i foreningen med over 200 medlemmer. Bli med på innsiden.

Forestillinger planlegges, prosjekteres og skapes av høyt kompetente medarbeidere innen harde og myke verksteder samt tekniske avdelinger innen bl.a. lys, lyd og scene. Scenografi og dekorasjonselementer skapes av metall- og snekkerverksted, møbeltapetser og malersal. Kostyme, maske og hodepryd blir ivaretatt av herre- og damesystue, maskeavdeling, skoverksted, modist og kostymeservice. Operaen har sitt eget fargeri som farger tekstiler for alle verksteder, om det er til scenografiske elementer eller ballettkostymer. Operaen er en viktig opplæringsvirksomhet og har lærlinger innen små og verneverdige håndverksfag som kostymesyere og parykkmakere.

På scenen arbeider våre medlemmer i krysningen mellom høyteknologi og ærverdig håndverk. Mye løses ved programmering av lysbord og scenemaskineri, men fortsatt gjøres mange oppgaver manuelt. Når vegger og dekorasjonselementer flyter magisk rundt på scenen er det gjerne svartkledde teknikere med følelse for musikalitet og timing som går bak og fører.

Den Norske Opera & Ballett er i drift stort sett 365 dager i året, med ansatte på jobb fra tidlig morgen til sen kveld. Dette krever våkne og løsningsorienterte tillitsvalgte. Operaen har egen tariffavtale og forhandlingsutvalg som ledes av lokal hovedtillitsvalgt. Neste gang du er i Operaen møter du medlemmer av Fagforbundet både i billettluke, blant publikumsverter og i Operabutikken.

Velkommen til oss og meld deg gjerne inn Fagforbundet her.

Denne artikkelen er skrevet av Henriette Jevnaker.

Rekvisitør Audun Rossvoll forbereder ballettforestillingen «Rooms» av Alexander Ekman. Foto: Henriette Jevnaker.