Arbeidsplassbesøk fra innsiden - Fagforbundet

Arbeidsplassbesøk fra innsiden

img_8313.jpg
Flotte medlemmer i Vann- og avløpsetaten ute på oppdrag. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo)

Bli med på arbeidsplassbesøk sammen med Fagforbundet Oslo.

En motivert gjeng kledd i den fineste fargen av dem alle møtte opp hos Vann- og avløpsetaten på Helsfyr. Fem spente sjeler ventet før ferden gikk til vårt første arbeidsplassbesøk. Hvor var det? Det får du vite hvis du leser videre.

Som medlem får du hjelp

Det startet med en svingete biltur til Hauketo. Når vi ankom ventet det en vannlekkasje, gravmaskin og ansatte i Oslo kommune som var i full gang med arbeidet og hadde full kontroll over situasjonen. Det ble en samtale om hverdagen, utfordringene på jobben og andre ting som var på hjertet.

Fagarbeider og baseleder, Jan Kloster Bjerge, hadde følgende kommentar om viktigheten av å være medlem av Fagforbundet.

– Det er mange fordeler. Du slipper å forhandle om lønn og avtaler selv. Har du problemer på jobben så får du god hjelp sier, Jan Kloster Bjerge, til Fagforbundet Oslo

Leder av Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo, Terje Strømsnes, snakket om viktigheten av arbeidsplassbesøk på veien til neste arbeidssted.

– Arbeidsplassbesøk er viktig slik at vi kan snakke med medlemmene og vise at vi er der for dem. Å høre hvordan de har det og hva som opptar dem. Vi må være synlige og høre på utfordringene til de ansatte, og ikke minst forsøke å gjøre noe med det, sa Sporsheim.

Arbeidsplassbesøk hos de ansatte ved Vann- og avløpsetaten ved Maridalsvannet.
Arbeidsplassbesøk hos de ansatte ved Vann- og avløpsetaten ved Maridalsvannet. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo)

De usynlige heltene

Noen minutter senere ankom vi Maridalsvannet hvor en lunsj ventet i solen. Deretter ble vi møtt av en smilende og motivert gjeng som gjør en utrolig viktig jobb. Vi fikk høre om arbeidsoppgavene og en grundig forklaring i hva jobben gikk ut på. Alle som arbeider der er medlemmer av Fagforbundet Oslo.

Ungdomstillitsvalgt, Knut Estensvoll Rosmo, synes at dette arbeidsplassbesøket var givende. Det var lærerikt å se hvordan de passer på vannet til innbyggerne. Slike arbeidsplassbesøk er alltid nyttig.

– Mange tar nok dette for gitt. Dette er flotte folk som har oppsyn med drikkevannet og gjør en viktig jobb for samfunnet, sa ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Oslo, Maren Oddvang.

Turen gikk deretter til Nøklevannet for å sette opp merker. Dagen ble avsluttet med arbeidsplassbesøk hos lagret til Vann- og avløpsetaten og hovedkvarteret på Helsfyr.

Vi retter en stor takk til tillitsvalgt, Thomas Eliassen, som hadde arrangert dagen. Thomas står på for medlemmene hver eneste dag hele året og sa følgende.

– Dette er veldig viktig. Det er ikke alltid du får besøkt så mange arbeidsplasser som du ønsker og derfor er dager som dette veldig gøy. Å ha med seg folk utenfra gjorde dagens ekstra spesiell.

Thomas Eliassen (til høyre) på arbeidsplassbesøk hos sin far.
Thomas Eliassen (til høyre) på arbeidsplassbesøk hos sin far. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo)