Smiler for flere kommunale barnehager - Fagforbundet

Smiler for flere kommunale barnehager

img_0434.jpg
Jessica Rundin er glad for at det blir flere barnehager. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo)

– Jeg er glad for at byrådet nå kan si nei til private barnehager og skal fokusere på å bygge kommunale barnehager fremover. Dette er bra for hele Oslo, sier barnehagelærer Jessica Rundin.

Vi møter en smilende Jessica Rundin utenfor kontorene til Fagforbundet Oslo. Jessica er barnehagelærer i Oslo og masterstudent ved Høgskolen i Østfold. Nyheten om at Fylkesmannen i Oslo og Akershus avslo klagene til Epsira Barnehager AS har nådd mange, inkludert barnehagelæreren. For en stund tilbake avslo Oslo kommune begge søknadene fra Epsira om offentlig finansiering av to private barnehager (kommersielle, ikke ideelle) på bakgrunn av at det skal bygges 3000 kommunale barnehageplasser i Oslo før 2020. Kommunen mener den dekker behovet selv. Det skulle bare mangle. Byrådet satser på barn og unge i Oslo. Saken vil kunne skape presedens om hvem som skal drive barnehager i Norge.

Er dette en god dag?

– Uten tvil, så svaret er ja, sier Jessica Rundin.

Hvorfor det?

– Det er ventelister i Oslo og vi vet at denne byen vil vokse. Da trenger vi mange flere barnehageplasser og at disse blir kommunale er gledelig, både i forhold til ansattes rettigheter og pensjon. Det sikrer at pengene fra felleskapet kommer barna til gode og ikke havner i lommen på private aktører. Vi må alltid sette barna først sier, Rundin videre.

Fra bekymring til optimisme

Jessica forteller om hvordan det var før det ble et rødgrønt byråd og det er ikke gledelig lesning. Under de siste årene med blått styre var det forbudt å bygge kommunale barnehager til og med. Det var år etter år med privatisering og det gikk ut over de ansattes hverdag.

– Tidligere gikk mange ansatte rundt og var bekymret. Skal min barnehage privatiseres neste uke? Når det var et høyrebyråd ble det nesten ikke bygget kommunale barnehager. Slik skal det ikke være. Jeg er utrolig glad for at byrådet har ambisiøse planer og mål. Dette er bra for hele Oslo.

Har du merket forskjell med et rødgrønt byråd?

– Absolutt. Jeg støtter byrådet og venstresidens kamp mot velferdsprofetørene.

Hva tenker du om Grunnbemanningsavtalen?

– Det er en kjempebra avtale. Denne avtalen sikrer at det er nok folk på jobb og at det blir satt inn vikar ved sykdom, sier Jessica Rundin.

Jessica er i tillegg prosjektansvarlig for barnehagelærere som er organisert i Fagforbundet Oslo, og styremedlem i seksjonen Kirke, Kultur og Oppvekst i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo.