Avtalen som aldri skulle vært inngått - Fagforbundet

Avtalen som aldri skulle vært inngått

img_4954.jpg
Vi må ta tjenesten tilbake. (Foto: Ola Tømmerås/Fagbladet.no)

– Rapporten bekrefter det vi allerede vet. Denne avtalen skulle aldri vært inngått. Nå må vi lære av feilene, samtidig som vi må se fremover og bygge kompetanse, sier Roger Dehlin, leder av Fagforbundet Oslo.

Rapporten fra Deloitte er en knusende dom over hvor galt det gikk når det tidligere høyrebyråden privatiserte avfallshåndteringen. 18 år med blått byråd har lagt til rette for privatisering. Dette har ført til at den renovasjonsfaglige kompetansen i kommunen har blitt redusert. Nå er arbeidet i gang med å rette opp i dette.

– Fagforbundet Oslo har satt av mye tid og ressurser for å bidra til å rydde opp etter kaoset. Det går fremover, men vi må samtidig ha tålmodighet. Dette vil ta tid, sier Dehlin.

Avfallshåndtering er en kommunal oppgave og det må det forbli. Vi har sett hvor kritisk denne kommunale tjenesten er. Innbyggerne i Oslo fortjener bedre og det har nå blitt tilfellet etter at det rødgrønne byrådet tok tilbake tjenestene.

En ny hverdag for renovatørene

Renovasjonsarbeidenes klubb har utpekt Anna Bajko som plasstillitsvalgt for renovatørene på Alna. Sammen skal vi jobbe for å sikre gode lønns- og arbeidsforhold for de ansatte. Nå må fokus være å legge forholdene til rette for at kommunen håndterer innhentingen på en trygg, ansvarlig og god måte.

Hele rapporten kan leses her.