Godt mellomoppgjør i Oslo kommune - Fagforbundet

Godt mellomoppgjør i Oslo kommune

Roger Dehlin
En godt fornøyd leder i Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo)

Mellomoppgjøret er over og avtalen er signert. – Fagforbundet Oslo er godt fornøyd med oppgjøret, og dette er en seier for medlemmene våre, sier Roger Dehlin.

Resultatet innebærer at ansatte i Oslo kommune får et tillegg på 2.15 prosent, men minimum kr. 9000. Kl. 10.00 startet sluttfasen av forhandlingene og litt over kl. 15.00 var resultatet klart.

– Det er viktig for oss at det ikke er satt av penger til lokale forhandlinger eller sentrale justeringer. Dette er en seier for oss, og enda viktigere en seier for våre medlemmer. Resultatet gjør at kronebeløpet som nå er lagt på lønnstabellen er betydelig høyere enn det ellers hadde blitt, sier Roger Dehlin, som er leder av Fagforbundet Oslo.

Godt forhandlingsklima

Det har vært en oversiktlig prosess og et godt forhandlingsklima, og det er tydelig at det ligger andre politiske føringer til grunn med det rødgrønne byrådet.

– Det var betydelig større avstand i starten av forhandlingene under det forrige byrådet. Fagforbundet Oslo har merket en stor forskjell etter skiftet. At det er en ny politisk kurs har vi fått kjenne på nært hold. Vi har også flere positive erfaringer innen andre områder, sier 1. nestleder i Fagforbundet Oslo, Vidar Evje.

Protokoll med lønnstabell.