Høyre og Frp glemmer barne- og ungdomsarbeideren - Fagforbundet

Høyre og Frp glemmer barne- og ungdomsarbeideren

12949948025_547d4e5c12_k.jpg
Kunnskapsminister Torbjørn Røe isaksen (H). (Foto: Henrik Fjørtoft/NTNU Komm.avd.)

Barne- og ungdomsarbeideren er ikke nevnt med ett ord i forslag til ny rammeplan for barnehagene. – Regjeringen burde lært av grunnbemanningsavtalen i Oslo kommunes barnehager, sier Randi Færevik.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har flere ganger uttalt at vi trenger dyktige ansatte i barnehagen. Det er derfor særdeles trist at den nye rammeplanen har utelatt en hel yrkesgruppe, nemlig barne- og ungdomsarbeideren. Tidligere i år ble det lagt fram en FAFO-rapport som konkluderte med at barne- og ungdomsarbeideren har utdanning og kvalifikasjoner som er viktig for kvaliteten i barnehagen.

Leder for Seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Oslo, Randi Færevik, undrer seg over at Solberg-regjeringen ikke har sett til Oslo.

– I Oslo kommune har barnehagene fra 1. januar i år hatt en grunnbemanningsavtale som blant annet sier at «andelen fagarbeidere (barne- og ungdomsarbeidere eller annen relevant fagarbeiderutdanning) skal økes til opp mot en fjerdedel av de ansatte.» Har regjeringen fått med seg dette egentlig, sier en undrende Randi Færevik.

Les også: Ny bemanningsavtale sikrer voksentettheten i barnehagene