Aktivt eierskap fra byrådet - Fagforbundet

Aktivt eierskap fra byrådet

22344202712_b5b7a1fd41_k.jpg
Mer statlig eierskap fra det rødgrønne byrådet. (Foto: Arbeiderpartiet.no)

Det rødgrønne byrådet sikrer seg kontroll over kraftproduksjon og infrastruktur for fellesskapets interesser. – Styrket kommunalt eierskap er enda et skritt i riktig retning fra byrådet, sier leder av Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin.

Oslo kommune og Fortum Energi er enige om at kommunen kjøper aksjene som Fortum og minoritetseierne i Hafslund eier. Hafslund skal så omstruktureres slik at deler av eierskapet skal selges tilbake til Fortum. Fortum er et delvis statseid finsk energiselskap.

Løsningen som er skissert innebærer følgende:

• Oslo kommune kjøper aksjeposten til Fortum Energi.
  • Resten av aksjene som eies av minoritetseiere blir kjøpt opp av Oslo kommune.
  • Oslo kommune blir heleier av Hafslund Nett.
  • Oslo kommune vil eie 90% av Hafslund produksjon. Fortum skal eie de resterende 10%.
  • Hafslund Varme skal kjøpe Klemetsrudanlegget AS fra Oslo kommune. Oslo kommune skal eie 50% av Hafslund Varme. Fortum skal eie de resterende 50%.
  • Fortum tar over eierskapet i Hafslund Marked.

Dette kom frem etter en pressekonferanse med byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd for næring og eierskap Geir Lippestad (Ap).

Salget av Oslo er over

Dette er den største krafttransaksjonen som noen gang er gjennomført i Norge. Det er ventet at dette vil gi Oslo kommune stabile inntekter i mange år og sikre et sterkere offentlig eierskap av kraft og elektrisitetsforsyningen i kommunen.

– Høyre og Fremskrittspartiet har tidligere forsøkt å kvitte seg med det kommunale eierskapet av Hafslund. Siden den gang har Oslo kommune tatt ut aksjeutbytte fra selskapet som tilsvarte den beregna salgssummen den gang. Nå vil eierskapet sikre kommunen betydelige inntekter i form av utbytte og renteinntekter framover, sier Roger Dehlin.

Nytt byråd, mer kommunalt eierskap

Fagforbundet Oslo er fornøyd med at offentlig eierskap er et fokus området fra det rødgrønne byrådet. Dette står i sterk kontrast til tidligere byråd som har vært styrt av Høyre og borgerlige partier.

– Vi er godt fornøyd med at byrådet staker ut en ny kurs med styrket kommunalt eierskap. Vi har fra første dag sett en ny politisk retning i Oslo og dette er nok et bevis, sier Dehlin videre.

Foto: Arbeiderpartiet.no.