Flere søker yrkesfag i Oslo - Fagforbundet

Flere søker yrkesfag i Oslo

ungkvinneiaksjonpverkstedet.jpg
Det er veldig gledelig med en økning i antall som søker yrkesfag i Oslo. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Flere og flere søker seg til yrkesfag og dette er veldig oppløftende. Det har vært en solid økning for første gang på over ti år.

Trender er til for å brytes og nå er yrkesfag endelig litt mer i vinden enn tidligere. De aller fleste kjenner til at vi vil om få år stå overfor en dramatisk mangel på fagarbeidere, særlig innenfor bygg- og helsefagene. Byrådets strategi ser ut til å ha hatt en innvirkning, noe har i hvert fall skjedd. Skolebyråden i Oslo bekrefter dette.

– Ja, søknadene til videregående skoler i Oslo viser en veldig hyggelig endring. Det er ti prosent økning i søknadene til yrkesfag. Og det er veldig gledelig, sa nylig skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) til Aftenposten.

Fagforbundet Oslo begynner å se resultatene etter at det første rødgrønne byrådet på 18 år ble en realitet en høstdag i 2015.

Må løfte frem yrkesfag videre

Seksjonsleder for Helse og Sosial i Fagforbundet Oslo, Helge Sporsheim, gleder seg over disse tallene, men peker samtidig på at vi alle sammen må fortsette å fremsnakke yrkesfag.

- Dette er oppløftende og det er så flott at det går oppover. Det skyldes nok mange faktorer. For eksempel tung satsing fra Fagforbundet Oslo, nettverkskolen, bedre kompetanse på rådgivere gitt av karriereenheten og fokuset på yrkesfag fra byrådet, sier Helge Sporsheim.

Les mer i Aftenposten.