Strålende fornøyd med erklæringa! - Fagforbundet

Strålende fornøyd med erklæringa!

mari.sanden
Mari Sanden, leder Fagforbundet Oslo (Foto: Per Flakstad, Fagbladet)

Fagforbundet Oslo mener den rødgrønne byrådserklæringa er et varsel om en offensiv klimapolitikk, en ny arbeidsgiverpolitikk, en sterkere satsing på de av byens innbyggere som trenger fellesskapet mest.

– Først og fremst er Fagforbundet Oslo glad for at det blir et slutt på privatiseringsregimet, og at vi nå får et byråd som skal bygge opp gode kommunale tjenester i egenregi. Vi ser fram til å jobbe med et byråd som jobber med oss, og ikke mot oss, sier leder i Fagforbundet Oslo, Mari Sanden.

– Vi er glad for ambisiøse mål i klimapolitikken, massiv kollektivutbygging, satsingen på hjemmetjenesten og viljen til å se på hvordan de kommunale tjenestene kan organiseres bedre.

Vil være pådriver

Vi lover å være en pådriver og skal engasjere oss for en ny boligpolitikk for folk flest, på fornyelsen av rus- og psykiatritilbudet, og for en moderne eldreomsorg som gir brukerne mer innflytelse og bedre teknologiske muligheter til å klare hverdagen hjemme. Denne erklæringen vitner om at vi står foran fire spennende år, sier Mari Sanden.

75 punkter å glede seg over i ny byrådserklæring:

Økonomisk politikk, arbeid og forvaltning

• Styrke bydelenes økonomiske handlingsrom
  • Sikre at Oslo kommune utøver et aktivt og godt eierskap og beholde eierskapet i viktige selskap som Oslo Sporveier, Hafslund og ECO
  • Sikre offentlig styring og drift av viktig infrastruktur, deriblant Oslo Havn og andre kommunale foretak
  • Innføre eiendomsskatt i Oslo
  • Arbeide aktivt for å bekjempe arbeidslivskriminalitet, redusere skatteunndragelser og svart arbeid
  • Tydeliggjøre at ansatte skal ha mulighet til offentlig å uttale seg om forhold på egen arbeidsplass
  • Sikre gode og forutsigbare lønns- og pensjonsvilkår for kommunens ansatte
  • Tilby flest mulig hele og faste stillinger
  • Jobbe for å fjerne ufrivillig deltid og for å etablere en heltidskultur i Oslo kommune
  • Tilrettelegge for at flere med funksjonsnedsettelser kan arbeide i Oslo