Kaos, Berger Røsland? - Fagforbundet

Kaos, Berger Røsland?

Leder i Fagforbundet Oslo, Mari Sanden, mener det framstår som svært merkelig at byrådslederen glemmer sitt eget borgerlige kaos når han må tekkes både Venstre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) sier til Dagsavisen 12. august at han spår kaos på venstrefløyen. Videre hevder Berger Røsland at Raymond Johansen (Ap) skylder velgerne å svare på hva slags eiendomsskatt og hvilken skole Oslo-borgerne får, dersom de røde vinner valget.

Dette utspillet framstår som svært merkelig når det kommer fra en byrådsleder som har en lang liste med borgerlig kaos å vise til når han må tekkes både Venstre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet for å holde byrådet samlet.

Skylder ikke Høyre Oslo-borgerne å svare på hva slags politikk de får? Synes Berger Røsland det framstod som klart for velgerne i 2011 at da de stemte på Høyre, så stemte de samtidig for å selge barnehagene våre?

Berger Røsland ser også ut til å ha glemt de kaotiske timene før bystyret skulle stemme over Oslo-budsjettet for 2015. Da ble de enige med Fremskrittspartiet om bruken av over 60 milliarder kroner på overtid. Dette er hinsides kaos.

Det er fristende å svare med samme mynt og kreve svar fra Høyre på hva slags politikk Oslo-borgerne får dersom de borgerlige vinner valget. Får vi Kristelig Folkepartis nei til salg av flere barnehager eller får vi Fremskrittspartiets ja til salg av flere barnehager?

Får vi Fremskrittspartiets eller Venstres politikk på tigging i Oslo? Får vi Venstres ja til Lambda eller Fremskrittspartiets nei til nytt Munch-museum?

Hvor langt er Høyre villige til å strekke seg for å tekkes Fremskrittspartiet? Får Fremskrittspartiet gjennomslag for salg av Hafslund, nei til å bosette flyktninger eller ja til privatisering av T-banen?

Høyres Fabian Stang har sagt til Dagsavisen at om Høyre vinner valget, kan privatisering bli løsningen. ”Der har vi ingen sperrer” sier ordføreren som i disse dager seiler rundt solbrun og blid mens han hevder Oslo ikke trenger eiendomsskatt fordi Oslo har mer enn nok penger.

Fagforbundet Oslo sier ja til et nytt byråd som er klare på at Oslo trenger de pengene Fabian Stang sier han ikke vil ha. Fagforbundet Oslo sier ja til et nytt byråd som vil styrke eldreomsorgen med 250 millioner kroner. Fagforbundet Oslo sier ja til et nytt byråd som garanterer 3000 nye barnehageplasser med to opptak i året. Fagforbundet Oslo sier ja til et nytt byråd som vil gjøre Oslo til Europas grønneste hovedstad. Fagforbundet Oslo sier at nå er det nok kaos fra Høyre og de borgerlige partiene.