-Nå har jeg felt mitt første tre! Herlig! - Fagforbundet

-Nå har jeg felt mitt første tre! Herlig!

img_1054

Fagforbundet Oslo har i flere år tilbudt kurs i stell og vedlikehold, verneutstyr og arbeidsteknikk ved bruk av motorsag. Også vårens kurs fikk gode tilbakemeldinger av deltagene.

"Nå har jeg felt mitt første tre HERLIG trodde ikke jag skulle tørre. Til nå har jeg bare stelt med motorsaga, men nå skal jeg begynne å bruke den." - Deltager

Bruk av motorsag er relevant for en rekke av våre yrkesgrupper, forteller kursleder Jan- Edvard Monsrud, og er et godt eksempel på et jevnlig etterspurt "nisjekurs" blant våre medlemmer. Dessverre gjorde en stor beredskapsøvelse at årets oppmøte ble litt lavere enn vanlig, men til gjengjeld bør rekrutteringen til neste kurs derimot være godt i gang.

Kurset var som vanlig i skauen under ledelse av instruktør Frank Thommasen fra Bymiljøetaten. Deltakerne møtte opp i god tid ved Saras telt i Maridalen, det ble servert nykokt bålkaffe,noe som smakte på morran. Frank gikk først gjennom viktigheten av verneutstyr og konsekvensen dersom dette ikke brukes. Så var det en gjennomgang av vedlikehold av motorsag pluss filing og vedlikehold av sverd.

Det ble en teoretisk gjennomgang av bruk av motorsag, sikkerhet ved felling, kvisting og kapping. Hva gjør vi hvis vi skulle henge opp eller hva gjør vi hvis buska ikke vil gå den veien vi hadde planlagt.

Etter mat var det praktisk trening, alle deltakerne felte flere trær kvistet og kappet. Frank er en flink fagmann og klarer på en god måte og formidle sine kunnskaper han kommuniserer på en lett og fri måte. Dette skaper dialog.

Alle deltakerne var aktive og spurte mye underveis de var spesielt ivrige under den praktiske øvelsen, og de jobba så alle ble varme i panna.