Pioner­virksomhet innen demens­omsorg - Fagforbundet

Pioner­virksomhet innen demens­omsorg

fagbladet
NYTTIG: Edvard Kiwinimeni (.t.v.), Kjell Roald og hjelpepleier Katrine Jacobsen er daglig på kolonialen for å handle inn til dagsenteret på Økernhjemmet. Institusjonssjef Katrine Selnes (t.h.) ønsker et mest mulig normalt liv for brukerne. (Foto: Erik M Sundt)

Kommunalt Oslosykehjem viser vei

Fagbladet skrev i mai artikkelen Kolonial på sykehjemmet om hvordan et sykehjem i Oslo kommune arbeider med å skape et bedre hversagsliv for beboerne ved å normalisere livet på sykehjemmet

Ekte kolonial

Kolonialen på Økernhjemmet er på kort tid blitt en viktig del av hverdagen til mange ansatte, beboere og brukere. Dette er en ekte butikk hvor personalet sammen med beboerne og brukerne hver dag handler inn mat og hygieneartikler til avdelingen. Kokken, som arbeider i et lokale like over gangen, kommer når klokkeklangen avslører at kunder er på vei inn. Når de har fylt vogna, passerer de kassa hvor kokken skanner varene og registrerer dem på avdelinga.

Når brukere eller beboere vil handle inn for egen del, kan de betale med kontanter hvis de foretrekker det.

Godt yrkesfaglig arbeid

Fagforbundet Pleie og Omosrg Oslo er opptatt av at fag skal stå i fokus når tjenestene skal organiseres. Ingvar Skjerve som er leder for yrkesseksjonen i fagforeninga arbeider selv på Økerhjemmet synes de har kommet langt i arbeidet

- Økernhjemmet i Oslo arbeider med å gjøre hverdagen for sine beboere så lik den de hadde før de ble rammet av demenssykdom som mulig, sier Skjerve.

Grunntanken er at mennesker som er rammet av demens har de samme sosiale, kulturelle og eksistensielle behov som før. Livet skal ikke stoppe opp, men fortsette, og den som er rammet av demens skal få fortsette å dyrke sine lidenskaper og interesser.

Ansatte og tillitsvalgte er med

At ansatte og ledelse jobber sammen for å skape et virkelig hjem, ikke en institusjon er viktig. Det lages stadig mer mat ute i bogruppene, aktivitetstilbudet er utvidet og det er lagt til rette for at man en skal skal kunne dra på små utflukter og turer.

Fagforbundets plasstillitsvalgt K atrine Jacobsen er ofte med når beboerne benytter seg av kolonialen

Hjelpepleieren som kommer sammen med dem, forteller om brukere som går i butikken så å si hver dag de er på dagsenteret. – Mange av brukerne våre stikker gjerne innom butikken flere ganger i løpet av en dag, sier Jacobsen.

Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo gleder seg over det gode faglige arbeidet som gjøres i sykehjemmene i Oslo. Vi har stor tro på at slikt faglig utviklingsarbeid har best forutsetninger i kommunal regi, slik som på Økernhjemmet

Denne artikklen bygger på i Fagbladets artikkel 28.05.2015 av Karin Svendsen

Hele artikkkeln finner du her