Film om Osvaldgruppa og Asbjørn Sunde - Fagforbundet

Film om Osvaldgruppa og Asbjørn Sunde

asbjrnsunde

Filmen ”Offer eller Spion” skal vises på kinoene i Asker, på Ringen i Oslo og i Horten. Dette er filmen om Asbjørn Sunde som var leder av Osvaldgruppa, som gjennomførte en rekke aksjoner og likvidasjoner fram til høsten 1944. Verken Sunde eller noen av de andre medlemmene av Osvaldgruppa fikk utmerkelser fra den norske stat for krigsinnsatsen. Sunde ble derimot tildelt den sovjetiske militære Medaljen for seier over Tyskland. Sunde ble i 1954 dømt til åtte års fengsel for spionasje for Sovjetunionen. Etter å ha sonet to tredeler av dommen be han løslatt i 1959. Filmen er laget med økonomisk støtte fra Fagforbundet.

Filmen vises på Asker kino:

• 11. mars klokken 12:00 og 18:00
  • 12. mars klokken 18:00
  • 14. og 15. mars klokken 14:00

Osvaldgruppas Harry Sønsterød kommer til å være tilstede. Han er blant de siste gjenværende som samarbeidet med Sunde under krigen.

Filmen vil også vises på Ringen kino

• 10.mars kl. 19.00
  • 11. mars kl. 12.00

Filmen kommer også til å bli vist på Horten kino