Mekling i Norlandiaoppgjøret - Fagforbundet

Mekling i Norlandiaoppgjøret

Det ble brudd i bistandsforhandlingene med Norlandia Care Group AS om tariffavtale for barnehager, sykehjem og sykehotell. Dermed går oppgjøret til Riksmekleren. I Norlandiabarnehagene er det de ansattes pensjonsrettigheter som står på spill.

Fagforbundet, Utdanningsforbundet, Delta og Norlandia kom ikke til enighet høsten 2014 om tariffavtale for blant annet barnehagene til Norlandia. Norlandia er i arbeidsgiverforeningen Spekter, derfor ble det LO Stat som i runde to gikk inn i bistandsforhandlinger på vegne av Fagforbundet. Bruddet nå er mellom Spekter (på vegne av Norlandia),  og LO Stat (på vegne av Fagforbundet).

Bistand til ingen nytte

Det ble også brudd i bistandsforhandlingene i desember og derfor møtes partene til fase3-forhandlinger mandag 19. januar. For barnehageansatte er det spesielt pensjonsspørsmålet som er en utfordring. Arbeidstakerorganisasjonene krever at det skal forhandles om pensjon, mens Norlandia på sin side mener dette er arbeidsgivers styringsrett etter et gjennomført drøftingsmøte.

Les også sak i Fagbladet: Norlandiabarnehagene er de eneste uten tariffavtale

Sykehjem og pasienthotell

Norlandia driver også pasienthotell og sykehjem. Fagforbundet har mange medlemmer på Norlandia sine sykehjem. Deres tariffavtale går også inn i fase3-forhandlinger. Når det gjelder pasienthotellene som Norlandia har er det Fellesforbundet som er største arbeidstakerorganisasjon. De få medlemmene Fagforbundet har der vil naturligvis få samme oppfølging som alle andre medlemmer under et tariffoppgjør.

Fase3-forhandlinger for områdene sykehjem og pasienthotell starter også opp mandag 19. januar.