Advarer mot å sentralisere skatteinnkrevingen - Fagforbundet

Advarer mot å sentralisere skatteinnkrevingen

Mandag 23. juni gikk finansminister Siv Jensen (FrP) ut og varslet at regjeringen vil sentralisere kemnerkontorene fra kommunene til Staten. Fagforbundet Oslo mener hun forregner seg når hun tror dette vil effektivisere tjenesten

Leder i Fagforbundet Oslo Kemnerkontor Tor Grøtting er tydelig på at dette er et dårlig forslag. –Skatte innkrevingen i Oslo er effektiv, vi får inn 99,96 % av skattene vi skal kreve inn, det vi ikke får inn skyldes f.eks konkurser. Det er en styrke for både skatteinnkrevinga og lokaldemokratiet at kemneren er forankret i kommunene, sier Grøtting. Han skjønner heller ikke finansministerens mål om mindre skjønn og likebehandling.  – Vi driver ikke med skjønn hos kemneren, det finner du i større grad hos likningsmyndighetene. Det er lenge siden de ble statlig.

Leder i Fagforbundet Oslo, Mari Sanden, lover også kamp mot forslaget. –Dette er ikke ett nytt forslag, det har vært diskutert og forkastet før, sier hun. –Effektiv skatteinnkreving er heller ikke synonymt med nedbemanning slik finansministeren tror.

Kommunenes Sentralforbund (KS) som organiserer kommune-Norge er også ute og advarer mot reformen.

Les også Fagforbundet sentralts pressemelding