Strålende fanemarkering for arbeidsmiljøloven - Fagforbundet

Strålende fanemarkering for arbeidsmiljøloven

Tillitsvalgte med faner fra hele Østlandsområdet, Bergen og Trondheim la en strålende ramme for de mange hundre som møtte opp for å markere støtte for dagens arbeidsmiljølov på Youngstorget.

Høyre/Frp-regjeringen har sendt ut et høringsforslag til endringer av arbeidsmiljøloven hvor de blant annet foreslår økt adgang til midlertidige ansettelser, forverring av arbeidstidbestemmelsene, økt søndagsarbeid, fjerning av kollektiv søksmålsrett ved ulovlig innleie og undergraving av likebehandlingsprinsippet.

Dette skal fagbevegelsen kjempe mot.

Flere forbundsledere var tydelige og ga eksempler  på hva dette innebærer for arbeidsfolk. Det blir  flere løsarbeidere, økt sosial dumping, mer arbeidslivskriminalitet og lengre arbeidsdager som går på helsa løs. Fagforbundets Roger Heimly trakk fram frisørene som nå i tillegg er i streik.

Mange av Fagforbundet Oslos fagforeninger var tilstede under markeringen. AU-medlem i Fagforbundet Oslo, Stein Olav Ringen, var godt fornøyd med både initiativ og oppmøte: - Det er bra at så mange møter opp, fordi kampen for å forsvare arbeidsmiljøloven vil være den viktigste kampen for LO i tida framover.