– Dere er en ressurs - Fagforbundet

– Dere er en ressurs

metteogjonas
Mette Nord ønsket nyvalgt leder i Ap, Jonas Gahr Støre vellkommen til Fagforbundets landsstyremøte. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Det var meldinga fra nyvalgt leder av Arbeiderpartiet og parlamentarisk leder, Jonas Gahr Støre, da han møtte Fagforbundets landsstyre i dag.

De rundt 75 tillitsvalgte i landsstyret representerer Fagforbundets 338 000 arbeidstakere. Fagforbundets leder Mette Nord møtte Gahr Støre med en engasjert tale hvor hun belyste både enigheter og uenigheter med Arbeiderpartiet. Hun understreket likevel at Fagforbundet ser fram til et konstruktivt samarbeid, for å slå tilbake høyresida og høyrekreftenes  demontering av den norske modellen.

Arbeiderpartilederen ser også fram til samarbeid, og trekker fram erfaringa som helseminister.

– Da jeg var helseminister ble jeg godt kjent med dere. Å møte Fagforbundet da, var å møte en nytenkende kraft. Dere har et åpent blikk for hvordan vi både kan ivareta pasienter og de som jobber i helsevesenet, sa Støre.

Ikke alltid enige

– Jeg vet dere kommer til å «kline» til meg, dersom jeg sporer av, men jeg ser tydelig hvilken utrolig tilgang jeg har på informasjon og kunnskap ved det faglig politiske samarbeidet.

Forskjeller ikke bra for noen

– Forskjeller blir forstått som negativt og umoderne, både politisk og økonomisk, mange steder i verden. Ikke bare i progressive tenketanker. De forskjellene vi ser i USA og England er grovere enn det vi har i Norge. Men vi må vise at det er negativt for folk og utviklingen av samfunnet, at folk mister hverandre av syne.

Skatt

– Skatt, det blir et krevende tema for oss. Vi må lage alternativt budsjett til høsten. Vi vet det vil bli flere skattekutt framover. Vi må lage en alternativ skattepolitikk til 2017. Den skal være rettferdig, progressiv, omfordelende og enkel. Beskatning av formuer og høye inntekter skal vi ha, sa Støre, og slo fast at skattene er ikke for høye.

Produktivitet

– Det er unorsk å sette ned kommisjoner uten partene i arbeidslivet. For det er i arbeidslivet det eventuelt må skje noe? Det er vel så enkelt at de ikke vil ha denne kunnskapen inn, sa Støre. Han mente at det Siv Jensen egentlig sier, er at folk tjener for mye, og stilte da spørsmål om lavere lønn vil bety økt produktivitet?

Første stopp

– Det første jeg gjør som leder i arbeiderpartiet er å være sammen med dere på landsstyremøtet. For meg er dere en stor ressurs og vi skal stå sammen i kampen om arbeidsmiljøloven, i miljøkampen, i arbeidet med å styrke yrkesfagene og i mange andre saker, avsluttet Jonas Gahr Støre.