OPS – utvilsomt mye dyrere - Fagforbundet

OPS – utvilsomt mye dyrere

ernasolbergveitvet
Erna Solberg på besøk hos Oslos nye OPS-skole. Statsministeren mener private kan drifte skolebygg bedre kommuner ofte gjør. (Foto: Utdanningsetaten i Oslo kommune)

– Det er ingen tvil om at det er mye dyrere å gå ut i det private å skaffe finansiering enn å finansiere gjennom offentlige kanaler, sier forsker til Aftenposten.

Offentlig-privat samarbeid er blitt en politisk ideologi, mener førsteamenuensis Øystein Husefest Meland ved Institutt for strategi og ledelse på Universitetet i Agder. Han forsker på offentlige kontrakter og anskaffelser og mener OPS-modellen kan bli kostbar for kommuner og andre offentlige virksomheter.

På spørsmål fra Aftenposten om hvorfor OPS i vinden for tiden, svarer Husefest Meland:

- Det er blitt en politisk ideologi, i tillegg til at det finnes krefter, som entreprenørene og NHO, som presser på overfor politikerne. Men selv om noe er en god løsning for én part, er det ikke sikkert at det er en like god idé for den andre parten.

Husefest Meland mener det er vanskelig å forsvare ideologi hvis man ser at prisen da blir 50 prosent høyere.

Les hele saken i Aftenposten

Fremtidens måte å bygge skole på mener Høyre

Ifølge statsminister Erna Solberg er OPS fremtidens måte å bygge skoler. Solberg var tirsdag på befaring på Veitvedt skole som i Oslo, som finansieres ved OPS, og åpner neste år.

Hun mener OPS ikke nødvendigvis er en dyrere løsning ved bygging av skoler