Europride 2014 - for internasjonale menneskerettigheter - Fagforbundet

Europride 2014 - for internasjonale menneskerettigheter

oslopride2012
Fra Oslo-Pride 2012 (Foto: Petter Ruud-Johansen/Oslo Pride.)

I år er Europride i Oslo. Fagforbundet Oslo og LO oppfordrer alle medlemmer til å bli med. Sett av dagene 25. - 28. juni. Paraden blir den 28.

I år er det Oslo som skal være vertskap for EUROPRIDE og i år rettes Europas øyne mot Norge i kampen for internasjonale menneskerettigheter. I mange land har ikke LHBT (lesbiske, homofile, bifile, trans) personer rett til å leve åpent. De  risikerer å bli forfulgt og straffet med fengsel eller dødsstraff bare fordi de er seg selv.

I Russland tvinges du til å være usynlig og taus, i Iran blir du dømt til døden, i Uganda får du fengselsstraff på livstid og venner som ikke angir deg møter samme skjebne.

LO har et internasjonalt engasjement og vi vil vise Europa at vi ikke aksepterer brudd på internasjonale menneskerettigheter. LO vil at alle mennesker – ja alle arbeidstakere i alle land skal føle seg trygge på å være seg selv i arbeidslivet og i samfunnet.  Dette vil vi markere i årets parade.

Vi er allerede mange fra Fagforbundet som går med LO i paraden hvert år, men det er plass til  mange flere. LOs mål er å doble deltakelsen i år. Dette fordi vi vil vise at LO legger breisiden til - at vi ikke aksepterer at mennesker diskrimineres, forfølges, fengsles, blir utsatt for vold eller drepes på grunn av sin seksuelle orientering.

Det er plass til alle medlemmer og tillitsvalgte bak flagg og faner i LO-seksjonen i paraden, og på stand i dagene før!

Med på laget i år har EUROPRIDE Nobels Fredssenter, Amnesty Norge og Norsk kulturhistorisk museum.

Når og hvor kan du bidra?

Paraderuta 2014

Paraden: Lørdag 28. juni kl 13:00 fra Grønlandsleiret

LO stand: 25. - 28. Juni (Rådhusplassen)

Les mer om Europride på deres hjemmesider