Barnehagedagen 2014 - Fagforbundet

Barnehagedagen 2014

• img_0189
    img_0189 Alle fulgte ivrig med (Foto: Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo)
  • sam_0242
    sam_0242 "Kult med klovn", sitat gutt ca 5 år (Foto: Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo)
  • sam_0250
    sam_0250 250 barn gledet seg over klovn, trylling og ballonger (Foto: Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo)
  • img_0207
    img_0207 Klovnen fenget med ablegøyer (Foto: Fagforbundet BArn og Oppvekst, Oslo)
  • img_0196
    img_0196 Grorud samfunnshus hadde god plass til 14 barnehager (Foto: Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo)
  • sam_0257
    sam_0257 Verdens største tryllestav? (Foto: Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo)
  • sam_0258
    sam_0258 Etter show, fikk alle ballonger (Foto: Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo)
  • img_0222
    img_0222 Klovnen Knerten laget en ballong til hver. "For det er mest rettferdig". (Foto: Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo)
  • 39899c5b45b46c96b844289efac20a8e03a3c

Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo feiret barnehagedagen med Klovnen Knerten og ballonger.

Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo og Grorudklubben inviterte alle kommunale og private barnehager i bydel Stovner, Alna og Grorud, til å feire barnehagedagen med klovn, trylling og ballonger.

Trylleshow og ablegøyer

Klovnen Knerten fikk frem latteren med trylling, tull og tøys. Kan man pusse tennene med en dobørste? Eller trylle uten tryllestav? Og hva var det man sa igjen, Abrakadabba? Sim sulamitt? Nei, det går ikke så greit å trylle når man glemmer hva man skal si. Da må man øve og ikke gi seg. Ungene holdt fingeren opp i lufta og ropte ut de riktige trylleordene for å få orden på magien. Og da fikk Klovnen Knerten tryllet både paraplyer, skjerf og en hel tegnebok full av bilder til stor jubel.

Ballonger til alle

Bak scenen hadden klovnens hjelpere blåst opp ballonger og etter showet fikk alle ungene en ballongfigur hver. Tålmodige ventet de i kø før de stolt kunne sette seg med hjerter, sverd, kaniner og hunder. Da var det tid for matpakke, før de pakket sammen og tuslet hjemover til barnehagen.

Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo takker alle medlemmer, ansatte og spesielt barna for en flott dag. Håper dere koste dere like mye som oss. En flott dag!

Demokrati og barns medvirkning

Tema for barnehagedagen var, i anledning grunnlovsjubileet, demokrati og barns medvikrning. Fagforbundet oppfordret i forkant alle barnehager til å markere dette i sine barnehager. Vi i Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo skulle gjerne skrytt på oss at det var barna selv som hadde sagt de ville ha klovn og ballonger. Men dessverre må vi innrømme at det var en lite demokratisk avgjørelsen, tatt av voksne uten barns medvirkning. Vi velger allikevel å tro at om barna fikk bestemme, ville vi hatt mer klovn, trylling, ballonger, farger, latter og moro i hverdagen. Den umiddelbare responsen var veldig postiv og vi har i etterkant fått høre at dette var den store snakkisen resten av dagen.

Barnehagedagen valgte vi å lage moro, men demokrati og barns medvirkning er viktig å jobbe med hver dag. Vil du lese mer om hvordan man kan jobbe med dette i barnehagen, se på Fagforbundets side om barnehagedagen.