Temakveld for dyrepleiere og klinikkassistenter mandag 27. mai i Apotekergata 8. - Fagforbundet

Fagforbundet Oslo ved Seksjon samferdsel og teknisk inviterte dyrepleiere og klinikkassistenter til temakveld i HMS. Katarina Langaard var foreleser.

Det ble en fin kveld med god dialog mellom deltakere og foreleser. Det var både dyrepleiere og klinikkassistenter blant deltagerne og de  gav uttrykk for at dette temaet er nyttig og nødvendig i deres hverdag på dyreklinikkene.

HMS-arbeid

Mangel på systematisk HMS-arbeid er den vanligste årsaken til pålegg fra Arbeidstilsynet. I 2012 ble det gitt nesten 10 000 reaksjoner fordi arbeidsgiver ikke har det mest elementære på stell. Derfor er Fagforbundet Oslo opptatt av å ha HMS-arbeid på dagsorden.

Innenfor dyeklinikkene er det viktig at våre yrkesgrupper tar opp problemstillinger med arbeidsgiver, eks, datablader for kjemiske stoffer. Løfteteknikker var også et tema som kom fram på temakveldeen som et felt det er viktig å få bedre kjennskap til. En voksen hund kan veie 30- 50 kg, og med riktig bruk av løfteteknikker unngår man i større grad yrkesskader